PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 57 | z. 4 | 168--174
Tytuł artykułu

Losowe i nielosowe próby w badaniach statystycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Probability and Nonprobability Sampling in Statistical Surveys
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Jednym z istotnych etapów projektowania badania próbkowego (niewyczerpującego) jest określenie techniki wyboru próby (ang. sampling technique). Badacz musi najpierw rozstrzygnąć, czy będzie to któraś z grupy technik probabilistycznych (losowych) czy nieprobabilistycznych (nielosowych). O wyborze tym decydować mogą: zakres posiadanych lub dostępnych informacji o populacji, zamiar wykorzystania wnioskowania statystycznego do uogólnień na badaną populację, budżet przeznaczony na badanie, czas realizacji badania, i inne czynniki. Wskazanie konkretnej techniki albo kombinacji technik próbkowania, wiązać się będzie dalej z tak ważnymi kwestiami, jak: sposób określenia liczebności próby, możliwość włączenia do badania już posiadanych informacji (a priori) o populacji, wybór metod uzupełnienia (imputacji) braków w danych zebranych od respondentów. Celem tego opracowania jest scharakteryzowanie wpływu, jaki na wybór techniki próbkowania mają coraz doskonalsze sposoby gromadzenia i przetwarzania danych o różnych populacjach poddawanych badaniom. Dynamiczny postęp technologiczny, którego doświadczamy od kilku dziesięcioleci, oddziałuje w sposób znaczący na wszystkie etapy procesu projektowania badania próbkowego, w tym na decyzję o sposobie doboru próby badawczej. Dzięki temu postępowi coraz więcej wiemy o wielu zbiorowościach poddawanych badaniu, i naturalna staje się potrzeba wykorzystania tej wiedzy już na etapie wyboru próby badawczej. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
57
Numer
Strony
168--174
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański; Komitet Statystyki i Ekonometrii PAN
Bibliografia
  • Barnett V., [1991], Sample Survey. Principles and Methods, E. Arnold.
  • Bracha Cz., [1998], Metoda reprezentacyjna w badaniu opinii publicznej i marketingu, Wyd. Efekt.
  • Domański Cz., Pruska K., [2000], Nieklasyczne metody statystyczne, PWE, Warszawa.
  • Hołda A., Pociecha J., [2009], Probabilistyczne metody badania sprawozdań finansowych, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.
  • Kowalczyk H., [2010], O eksperckich ocenach niepewności w ankietach makroekonomicznych, "Bank i Kredyt", nr 41, s. 101-122.
  • Leibniz W.G., [1955], Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 2, PWN, Warszawa.
  • Steczkowski J., [1995], Metoda reprezentacyjna w badaniach ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa-Kraków.
  • Szreder M., [1994], Informacje a priori w klasycznej i bayesowskiej estymacji modeli regresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Szreder M., [2010a], Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa.
  • Szreder M., [2010b], O weryfikacji i falsyfikacji hipotez, "Przegląd Statystyczny" nr 2-3, t. 57, s. 82-88.
  • Szreder M., [2004], Od klasycznej do częstościowej i personalistycznej interpretacji prawdopodobieństwa, "Wiadomości Statystyczne" nr 8, s. 1-10.
  • Zasępa R., [1972], Metoda reprezentacyjna, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223845

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.