PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 18 | nr 76, t. 1 | 251--259
Tytuł artykułu

Kartele jako przykład ograniczania konkurencji na rynku

Warianty tytułu
Cartels - Restriction on Competition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kartele stanowią poważne naruszenie prawa konkurencji, powodują wzrost cen na rynku i ograniczają konsumentom możliwość wyboru. Tego typu nieformalne porozumienia są od wielu lat ścigane przez Komisję Europejską, a firmy przystępujące do nielegalnego porozumienia napotykają na swej drodze na wiele problemów. Na przykład, gdy już zapadnie właściwa decyzja o wspólnym podniesieniu ceny lub ograniczeniu produkcji, uczestnicy kartelu posiadają silną motywację do szukania swoich partnerów, gdyż przynosi to wymierne korzyści. Zatem, aby utrzymać kartel, oszuści muszą być wykryci i odpowiednio ukarani. Jednak pomimo tych wszystkich przeszkód, kartele były i są tworzone na całym świecie. Aby skutecznie walczyć z kartelami niezbędne wydaje się głębsze zapoznanie się z zasadami ich funkcjonowania. (abstrakt oryginalny)
EN
Cartels are among the most serious violations of competition rules. They lead to higher prices and less choice for consumers. There are many factors that facilitate or hinder collusion and firms which collude tacitly face many problems. First, as soon as price is raised above the noncooperative level, firms have and incentive to cheat on the collusive arrangement. Because these incentives are pervasive, firms must be able to detect secret price cuts or output increases and punish the offender. Cartels have a negative impact on the whole European industry The second chapter presents the European Commission's activity in handling with cartel cases during last period. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University
Bibliografia
  • GRETHER D.M, PLOTT C.R., The effect of market practices in oligopolistic markets, California Institute of Technology, 1981.
  • ŁYSZKIEWICZ W., Industrial Organization, WSHiFM, Warszawa 2000.
  • MALAWSKI M., WIECZOREK A., SOSNOWSKA H., Konkurencja i kooperacja, Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN, Warszawa 1997.
  • RHEMANI R.S., SHAPIRO D., Słownik terminów ekonomii struktur przemysłowych, prawa antymonopolowego i polityki antymonopolowej, Urząd Antymonopolowy, Warszawa 2002, s. 13.
  • SAMUELSON W.F., MARKS S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa 1998.
  • SCHMALENSEE R., WILLIG R.D., Handbook of Industrial Organization, Elsevier Science Publishers B.V., 1990, s. 416-424.
  • STRATEGOR, Zarządzanie firmą, PWE 1995.
  • http://europa.eu.int - strona internetowa Komisji Europejskiej.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223949

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.