PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 249 Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim. T. 2, Problemy zarządczo-psychologiczne | 45--53
Tytuł artykułu

Perspektywy czasu jako kryteria prognozy potencjału pracowniczego w ujęciu koncepcji Zimbardo i Boyda

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Time Perspectives in Employees Potential Prognosis in Terms of Zimbardo and Boyd Theory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji perspektyw czasu P. Zimbardo i J. Boyda pod kątem analizy jej przydatności w prognozowaniu potencjału pracowniczego w organizacjach. Dokonana analiza ukazuje związek perspektyw czasu i jego percepcji z psychologicznymi i behawioralnymi właściwościami osób prezentujących określone orientacje czasowe. Autorki wskazują wybrane perspektywy temporalne jako orientacje, które charakteryzują się kluczowymi cechami i umiejętnościami będącymi podstawą do prognozowania potencjału pracowniczego oraz planowania ścieżek kariery zawodowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to conduct the evaluation of time perspectives of Zimbardo and Boyd theory according to the assessment of its usefulness in employees potential prognosis. The paper presents connections between behavioural and psychological indicators and time perspectives which can be diagnosed. Moreover, it is suggested that some of time perspectives reveal employees' key attributes which should be taken into consideration during training planning and personnel career paths development. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Bibliografia
  • Cernas Ortiz D.A., The influence of present and future time perspective on job satisfaction and organizational commitment, Universidad Autónoma del Estado de México Facultad de Contaduría y Administración Toluca, México, http://www.swdsi.org/swdsi2012/proceedings_2012/papers/Papers/ PA134.pdf.
  • Gleick J., Szybciej, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
  • Goldberg J., Maslach C., Understanding the connections between past and future, Referat wygłoszony na konferencji The Western Psychological Association, San Jose, CA. 1996.
  • Jasiński T., Tarnowski A., Strzelczak A., Percepcja czasu jako wyznacznik efektywności pracy pilota wojskowego, \"Polski Przegląd Medycyny Lotniczej\" 2004, nr 4, t. 10.
  • Kerns Ch.D., Profiling and managing time perspectives: A systematic approach, \"International Leadership Journal\" 2012, vol. 4, iss. 1.
  • Lambert D., Slater S., Perspective: First, fast and on time: The path to success. Or is it? \"Journal of Product Innovation Management\" 1999, vol. 16, iss. 5.
  • Lee H., Liebenau J., Time in organizational studies: Toward a new research direction, \"Organization Studies\" 1999, vol. 20(6).
  • Mohammed S., Nadkarni S., Temporal diversity and team performance: The moderating role of team temporal leadership, \"Academy of Management Journal\" 2011, vol. 54(3).
  • Penc J., Kreatywne kierowanie, Placet, Warszawa 2000.
  • Popiołek K., Chudzicka-Czupała A. (red.), Czas w życiu człowieka, Uniwersytet Śląski 2010.
  • Schultz D., Schultz S., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Stosik A., Morawski M., Zarządzanie kapitałem ludzkim dla menedżerów w sporcie, AWF, Wrocław 2009.
  • Tarkowska E., Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa 1992.
  • Thoms P., Driven by time: Time orientation and leadership, CT: Praeger, Westport 2004.
  • Waller M.J., Conte J.M., Gibson C.B., Carpenter M.A., The effect of individual perceptions of deadlines on team performance, Center for Effective Organizations, 2002, T02-4 (413).
  • Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171224559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.