PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 249 Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim. T. 2, Problemy zarządczo-psychologiczne | 139--147
Tytuł artykułu

Elastyczność i dzielenie się wiedzą, czyli w poszukiwaniu idealnego przywódcy

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Flexibility and Knowledge Sharing - in Search of an Excellent Leader
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W prezentowanym artykule elastyczność organizacji rozumiana jest jako warunek płynnego przyswajania informacji napływających z otoczenia organizacji. Celem opracowania jest wskazanie związków pomiędzy elastycznością, potrzebą dzielenia się wiedzą oraz postawami przywódców, jako że wyniki badań empirycznych jednoznacznie ukazują wpływ liderów na postawy i sposób dzielenia się wiedzą w zespole. Postawiona została teza, zgodnie z którą, jeśli w organizacji uczącej się jednym z głównych zadań przywódcy jest zapewnienie warunków do dzielenia się wiedzą, oznacza to, iż on sam powinien być wystarczająco elastyczny, by w móc pomieszczać nowe treści w swoich dotychczasowych systemach przekonań i wiedzy. (abstrakt oryginalny)
EN
The increasing need for effective leaders is driven by the changes in society and economy. At the same time the flow of information and accompanying need for the appropriate application of knowledge impacts and modifies the concepts of leadership. Organizations need a new kind of leaders. The author considers flexibility, organizational learning and knowledge sharing across teams as a result of leaders' attitudes and maturity of their personality. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bain P.G., Mann L., Atkins L., Dunning J., R&D Project Leaders: Roles and Responsibilities, [w:] Leadership, Management, and Innovation in R&D Project teams, ed. L. Mann, Praeger, Westport 2005.
  • Bass B.M., Bass and Stogdill's Handbook of Leadership. Theory, Research and Managerial Applications, Free Press, New York 1990.
  • Bennis W., Nanus B., Leaders: Strategies for Taking Charge, Harper Collins, New York 2003.
  • Burns J.M., Leadership, Harper&Row, New York 1978.
  • Cohen S.G., Bailey D.E., What makes team work: Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite, "Journal of Management" 1997, vol. 23, no 3.
  • Cummings S., Work Groups, Structural Diversity, and Knowledge Sharing in a Global Organization, "Management Science" 2004, vol. 50, no 3.
  • Davenport T., Jarvenpaa S.L., Beers M., Improving Knowledge Work Processes, "Sloan Management Review" 1996, vol. 37, no 4.
  • Faraj S., Sproull L., Coordinating Expertise in Software Development Teams, "Management Science" 2000, vol. 46, no 12.
  • Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997.
  • Gruenfeld D.H., Mannix E.A., Williams K.Y., Neale M.A., Group Composition and Decision Making: How member Familiarity and Information Distribution Affect Process and Performance, "Organizational Behaviour and Human Decision Processes" 1996, vol. 67, no 1.
  • Hansen M., Hass M.R., Different Knowledge, Different Benefits: Toward a Productivity Perspective on Knowledge Sharing in Organizations, "Strategic Management Journal" 2007, vol. 28, no 11.
  • Jones C.A., Kilburn B., Improving Leadership Pedagogy: Organizing Concepts and Theories, www. midwestacademy.org (2005).
  • Kets de Vries M.F., Leaders Fools and Imposters: Essays on the Psychology of Leadership, Universe, Lincoln 2003.
  • Kets de Vries M.R., Hoof R.E., Ridder D., Explaining Knowledge Sharing. The Role of Team Communication Styles, Job Satisfaction and Performance Beliefs, "Communication Research" 2006, vol. 33, no 2.
  • Kogut B., Zander U., Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities and the Replication of Technology, "Organization Science" 1992, vol. 3, no 3.
  • Kurt M., Birgit R., Muller J., Herting S., Mooradian T.A., Personality Traits and Knowledge Sharing, "Journal of Economic Psychology" 2008, vol. 29, no 3.
  • Lee P., Gillespie N., Mann L., Wearing A., Leadership and trust: Their effect on knowledge sharing and team performance, "Management Learning" 2010, vol. 41, no 4.
  • Lussier R.N., Achua C.F., Leadership: Theory, Application, Skill Development, Eagan, Thompson-West 2004.
  • Mintzberg H., The Nature of Managerial Work, Harper&Row, New York 1973.
  • Mooradian T., Renzl B., Matzler K., Who Trust? Personality, Trust and Knowledge Sharing, "Management Learning" 2006, vol. 37, no 4.
  • Nonaka I., Takeuchi H., The Knowledge Creating Company, Oxford University Press, Oxford 1995.
  • Salisbury M., An Example of Managing the Knowledge Creation Process for a Small Group Work, "Management Learning" 2001, vol. 32, no 3.
  • Senge P., Building learning organizations, [w:] Knowledge Management: Classics and Contemporary Works, eds. D. Morey, M. Maybury, B. Thuraisingham, The MIT Press, Cambridge (MA) 2000.
  • Srivastava A., Bartol K., Locke E.A., Empowering leadership in management Teams: Effects on Knowledge Sharing, Efficacy, and Team Performance, "Academy of Management Journal" 2006, vol. 49, no 6.
  • Stasser G., Stewart D.D., The Discovery of Hidden Profiles by Decision Making Groups: Solving a Problem Versus Making a Judgement, "Journal of Personality and Social Psychology" 1992, vol. 63, no 3.
  • Stasser G., Vaughan S., Steward D.D., Pooling Unshared Information: The Benefits of Knowledge how Access to Information is Distributed among Group Members, "Organizational Behaviour and Human Decision Processes" 2000, vol. 82, no 1.
  • Sternberg R., WICS: A Model of Leadership in Organizations, "Academy of Management Learning and Education" 2003, vol. 2, no 4.
  • Weick K., The Attitude of Wisdom: Ambivalence as the Optimal Compromise, [w:] Organizational Wisdom and Executive Courage, eds. S. Srivastva, D.L. Cooperrider, Jossey-Bass, San Francisco 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171224721

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.