PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 70 Społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rynków i przedsiębiorstw | 165--177
Tytuł artykułu

Społeczno-kulturowe uwarunkowania w rozwoju przedsiębiorstw w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Social-Cultural Conditions in Enterprises' Development in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmieniające się uwarunkowania społeczno-kulturowe wymuszają zmiany w zachowaniach przedsiębiorstw. Zaczynają one przywiązywać coraz większą wagę do uwzględniania wartości i oczekiwań wszystkich interesariuszy, czego odzwierciedleniem jest ich rosnące zainteresowanie podejmowaniem działań z zakresu CSR. Polskie firmy są obecne w takich konkursach, jak: Przedsiębiorstwo Fair Play, Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz zdobywają certyfikaty: norma odpowiedzialności społecznej SA 8000 i Gender Index . Uczestniczące w tego typu konkursach przedsiębiorstwa umieszczają wśród celów strategicznych: nadanie wysokiej rangi rozwojowi kompetencji zasobów ludzkich, budowanie kultury organizacyjnej, sprzyjającej integracji pracowników z organizacją. Na polskim rynku pojawia się coraz więcej instrumentów do pomiaru etyczności w działaniu, takich jak np. Respect Index (indeks spółek odpowiedzialnych społecznie notowanych na GPW) - uruchomiony w listopadzie 2009 roku przez Giełdę Papierów Wartościowych; Norma EK 1000, zawierająca 177 zasad etycznej pracy, opublikowana w maju 2009 roku do zastosowania przez polskie i europejskie firmy dążące do tworzenia etycznej kultur organizacyjnej. (fragment tekstu)
EN
The enterprise always functions and expands in a concrete environment. One of the significant kinds of environment is the social-cultural environment. Components of this environment, such as: moral standards, values, habits, customs and manners permit the enterprise to determine among other things: what kind of behaviors and what kind of responsibility entities expect from the closer and further environment. The aim of this article is to present the role of the social-cultural environment in the development of enterprises in Poland in the Corporate Social Responsibility (CSR) con-text. The social-cultural environment is one of the CSR factors. In the first part of this article the author has presented the values of Polish people, Polish employees and managers. Then, she describes the realization of those values in the frames of the CSR. The author stresses the role of the organizational culture of enterprise in this process. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • A. Noga: Dominacja a efektywna konkurencja. PWN, Warszawa 1993.
  • P. Tarka, B. Pachnowska: Kreacja systemów wartości u młodzieży w sektorze fonograficznym. W: Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki. Red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009, s. 263
  • L. Zbiegień-Maciąg: Kultura w organizacji. PWN, Warszawa 2005, s. 48
  • Diagnoza społeczna 2009. Red. J. Czapiński, T. Panek. Warszawa 2009, s. 196
  • M. Remisiewicz, K. Burda, M. Krasoń, A. Mielczarek: Generacja Y. "Manager Magazine". 2005. Nr 5, s. 82-91
  • B. Rok: Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Warszawa 2004, s. 18
  • Standards of Corporate Social Responsibility. Red. E. Goodell. Social Venture Network. San Francisco 1996-1999. s. 2. za M. Żemigała: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Oficyna Wolter Kluwers, Kraków 2007, s. 20
  • E. Freeman: Lecture - Stakeholder Management Revisited: What's the Stale or the Art? Leuven. 20 November 2003; podane za: A. Chodyński: Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstwa wobec interesariuszy. "Przegląd Organizacji" 2010, nr 5, s. 37
  • K. Klimkiewicz: Społecznie odpowiedzialne działania przedsiębiorstw jako odpowiem na współczesne problemy w organizacjach - przykłady dobrych praktyk w polityce personalni. W: Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki. Red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009, s. 201
  • J. Szczupaczyński: Postawy moralne menedżerów a ZZL w przedsiębiorstwie. "Zarządzanie zasobami ludzkimi" 2010. nr 2, s. 83-92
  • J. Szczupaczyński: Wymiary postaw moralnych polskich menedżerów. "Przegląd Organizacji" 2010, nr 3. s. 10
  • M. Siemiński: Kształtowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych. TNOiK Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności. "Dom Organizatora", Toruń 2008. s. 176-179 oraz 244
  • Konkurs Dobroczyńca Roku 2009. dodatek do "Forbes". 2010, nr 6. s. 4-13
  • A. Chodyński: Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstwa wobec interesariuszy "Przegląd Organizacji"' 2010, nr 5, s. 38-39
  • J. Horodecki: Recepta na kryzys - wyniki i metodologia rankingu odpowiedzialnych firm. "Gazeta Prawna", 28 maja 2009
  • R. Nowak-Lewandowska: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec konsumentów w Polsce. "Problemy Zarządzania" 2010, nr 2
  • E. Gładosz: Kreowanie kultury jakości a TQM. "Problemy Jakości" 2002, nr 2, s. 37
  • E. H. Shein: Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass San Francisco London 1986. za: L. Zbiegień-Maciąg: Kultura w organizacji. PWN, Warszawa 2005
  • J. Łucewicz: Kultura organizacyjna jako czynnik wspierający zmiany w organizacji. W: Społeczna gospodarka rynkowa w Polsce. Red. S. Partycki Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin 2000, s. 262
  • D. Sethi: Siedem zasad poczucia własnej wartości. W: Organizacja przyszłości. Red. F. Hesselbein, M. Goldsmith, R. Beckhard. Business Press. Warszawa 1998, s. 260
  • R. Nowak-Lewandowska: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw wobec pracowników. W: Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki. Red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009
  • J. Donarski ,T. Bałamut: Etyczność pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. "Zarządzanie zasobami ludzkimi'. 2010, nr 2, s. 98-99
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171225085

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.