PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 43, t. 2 | 1207--1216
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna zorientowana na zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wiedzę i doświadczenie zdobywa się przez lata. Są one jednym ze strategicznych i najcenniejszych zasobów organizacji. Dlatego tak ważna jest umiejętność "gromadzenia" i stymulowania jej "przepływem" pomiędzy poszczególnymi pracownikami firmy. Proces zarządzania wiedzą ma charakter permanentny i nigdy się nie kończy. Zapanowanie nad wiedzą wymaga połączenia technologii z zarządzaniem, zmiany kultury organizacyjnej, systemu motywacyjnego oraz wyodrębnienia grupy pracowników koordynujących zarządzanie wiedzą. Często najważniejsze efekty zarządzania wiedzą są niemierzalne, zaliczyć do nich można wzrost morale pracowników na skutek poprawienia warunków pracy i przesunięcia w kierunku bardziej istotnych zadań. Poprawne zarządzanie wiedzą prowadzi do mniejszej rotacji pracowników, ich szybszego uczenia się, sprawniejszego i bardziej trafnego podejmowania decyzji oraz szybszego reagowania na pojawiające się problemy biznesowe. Sprawniejsze i łatwiejsze dzielenie się wiedzą pozwala uniknąć tzw. efektu wyważania otwartych drzwi, polegającego na szukaniu rozwiązania problemu, który ktoś inny dawno już rozwiązał. Najistotniejsze z punktu widzenia przedsiębiorstwa są efekty strategiczne, czyli podniesienie konkurencyjności i innowacyjności firmy. (fragment tekstu)
EN
In a world in which state-of-the-art technologies become obsolete in a matter of months and the most efficient systems may be easily used by competitors, there is just one area where a company can hope to establish and maintain a competitive edge: it is its people, who are the bearers of the intellectual capital. As a matter of fact the degree of any sector's competitive edge hangs on managements ability to manage company's intellectual capital, which in practice translates into an ability to manage people who are equipped with knowledge. The paper aims to show that management of knowledge will in the future play a crucial role in corporate activities, as it already does today, since knowledge is fast becoming a key resource in any company. The application of the latest methods, techniques and instruments to manage knowledge in a 21 century organization allows it to adapt to the fast changing environment and gain a competitive advantage. However, IT systems are merely a tool supporting knowledge. The key to efficiently and successfully managing knowledge lies not so much in corporate restructuring as in reprogramming the basic mental processes in executives and workers alike, which boils down to no less than a turnabout on corporate organizational structure. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • 1. ADAMCZYK J., Kultura organizacji w procesie uczenia się, Zarządzanie wiedzą a procesy restrukturyzacji i rozwoju przedsiębiorstw, pod red. BOROWIECKI R., Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000
  • 2. ANTOSZKIEWICZ J., Metody heurystyczne - twórcze rozwiązywanie problemów, PWE, Warszawa 1990.
  • 3. ANTOSZKIEWICZ J., Rozwiązywanie problemów firmy - praktyka zmian, Poltext, Warszawa 1998.
  • 4. BRDULAK J., Rola twórczego myślenia w zarządzaniu wiedzą, Szkoła Główna Handlowa, 2002
  • 5. BROOKING A., Intellectual Capital: Core Asset for the Third Millenium Enterprise, International Thomson Tusiness Press, London 1996.
  • 6. CLARKE L., Zarządzaniem zmianą, Gebethner&Ska, Warszawa 1997, str. 120-127.
  • 7. HOPEJ M., Struktura organizacji uczącej się, praca zbiorowa pod redakcją: GRUDZEWSKI W., HEJDUK J., Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa 2000 r.
  • 8. KACZMAREK Т., Modele zarządzania wiedzą (1), Model zarządzania wiedzą wg Ikujiro Nonaki, Gazeta IT nr 4 (23), 2004
  • 9. KOWALKIEWICZ M., Zarządzanie wiedzą krok po kroku - Wiedza niejedno ma imię, Gazeta IT nr 2(10), 2003
  • 10. NEHRING A., Kapitał ludzki - element wartości przedsiębiorstwa, Zarządzanie wiedzą a procesy restrukturyzacji i rozwoju przedsiębiorstw pod red. BOROWIECKI R., Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000.
  • 11. PACHNIAK-RADZIŃSKA M., Strategiczny zasób, ISI Emerging Markets, Migut Media, 2002.
  • 12. PESZKO A., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydaw. AGH, Kraków 1997 r.
  • 13. PESZKO A., Elementy Organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem", AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2002 r.;
  • 14. STONER J.A, FREEMAN R.E., GILBERT D., Kierowanie, PWE, Warszawa 1998r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171225193

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.