PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 70 Społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania rynków i przedsiębiorstw | 230--243
Tytuł artykułu

Rola turystyki w procesie zbliżania sie kultur

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Tourism in the Approximation of Cultures
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania było wykazanie roli turystyki w zbliżaniu, przenikaniu i modyfikacji różnych kultur pod wpływem rozwoju współczesnej turystyki. (fragment tekstu)
EN
Tourism is a part of the broader culture and its conditioning factors are shaped economically, politically and socially. This paper aims to demonstrate that tourism does not only use the existing culture of the societies but also occupies a special role in the culture shaping, is just beginning of developing the contacts between different societies, draws the influences of the patterns from other cultures and "imports" them to the native land. Mass scale of modern tourism causes acceleration and intensification of the interactions between culture and tourism to generate positive and negative effects (functions and dysfunctions). Numerous examples of the cultural tourism show how a great role it plays in the approximation of the peoples, societies and their cultures. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
Bibliografia
  • I. Ostoj: Społeczno-kulturowe uwarunkowania systemów gospodarczych. W: Systemy gospodarcze. Zagadnienia teoretyczne. Red. S. Swadźba. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2009, s. 51-56.
  • C. Kaspar: Die Tourismuslehre im Grundriss. Verlag Paul Haupt. Bem und Stuttgart 1996, s. 32-33
  • W. Kurek: Turystyka. PWN. Warszawa 2008, s. 50.
  • J. Giezgala: Turystyka w gospodarce narodowej. PWE, Warszawa 1977, s. 7
  • Kompendium wiedzy o turystyce, Red. G Gołembski PWN. Warszawa - Poznań 2002, s. 20-21.
  • Nowa Encyklopedia Powszechna PWN. Tom 3. Warszawa 1996, s. 618
  • A. Mikos von Rohrscheidt: Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Wydawnictwo KMB DRUK. GnicźnicI1ska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska MILE-NIUM, Gniezno 2008. s. 18.
  • W. Alejziak: Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Wydawnictwo Albis. Kraków 2000, s. 46-48.
  • Z. Krawczyk. E. Lewandowska-Tarasiuk, J. W. Sienkiewicz: Turystyka jako dialog kultur. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2005, s. 117
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171226981

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.