PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 84 Problemy gospodarcze w ujęciu teoretycznym i praktycznym | 119--130
Tytuł artykułu

Strategia konkurencji - geneza pojęcia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competition Strategy - the Origin of the Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest omówienie genezy pojęcia strategia, prześledzenie jego historii, rozróżnienie pojęć strategia i taktyka oraz pokazanie różnorodności definicji omawianej kategorii (powstałych zarówno w literaturze anglojęzycznej, jak i polskojęzycznej). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na rolę strategów wojskowych, w tym szczególnie Sun Tzu i Carla von Clausewitza w tworzeniu i realizacji strategii konkurencji z uwagi na ich ponadczasowy i uniwersalny charakter. (fragment tekstu)
EN
The shortage of resources results in necessity of competition. Thus all economic units create long-term plans in order to achieve the access to desired resources quicker than competitors and to obtain full and absolute domination in all possible fields. The main aim of the article is to explain the origin of word "strategy", discuss its history, distinguish strategy from tactic and to show the variety of strategy definitions which can be find in the literature. Special attention is paid to the role of military strategists such as Sun Tzu and Carl von Clausewitz in creation and implementation of competition strategies because of their timeless and universal nature.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • K. Obłój: Strategia organizacji: w poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2001, s. 18.
  • R. Horwath: The Origin of Strategy. Strategic Thinking Institute 2006, s. 1, http://www.strategyskills.com.
  • B.H. Liddell Hart: Strategia. Działania pośrednie. Biblioteka Wiedzy wojskowej MON, 1959.
  • H.I. Ansoff: Coprorate Strategy. McGraw-Hill, Washington 1965.
  • H. Simon: Krótka historia strategii. "Gazeta Wyborcza" z 24 listopada 2004 r.
  • Sun Tzu: Sztuka wojny. Helion, Gliwice 1996, s. 60 i nast.
  • C.von Clausewitz: O wojnie. Mireki, Warszawa 2007.
  • J. Neumann, O. Morgenstern: The Theory of Games and Economic Behavior. Princeton University Press, 1947.
  • A.D. Chandler junior: Strategy and Structure. Chapters in the History of the American Industrial Enterprise. The MIT Press, Chambridge 1962, s. 13 i nast.
  • H. Mintzberg: The Structuring of Organization. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1979, s.14.
  • H. Mintzberg: Five Ps for Strategy. W: The Strategy Process. Red. H Mintzberg, J.B. Quinn. Prentice-Hall International Editions, Englewood Cliffs NJ 1992, s. 12-19.
  • K. Ohmae: The Mind of the Strategist. McGraw-Hll Inc, Nowy York 1982, s. 92.
  • K.R. Andrews: The Concept of Corporate Strategy. Dow-Jones-Irwin, Nowy York 1971, s. 28 i nast.
  • H.I. Ansoff: Zarządzanie strategiczne. PWE, Warszawa 1985, s. 43.
  • H. Kreikebaum: Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 26.
  • Ch. Fourier: Techniki zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem. Poltext, Warszawa 1993, s. 14.
  • M.E. Porter: Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1990, s. 14.
  • Z. Pierścionek: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 14
  • K. Obłój, M. Trybuchowski: Zarządzanie strategiczne. W: Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red. A.K. Koźmiński, W. Piorowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 131.
  • K. Obłój: Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2001, s. 13.
  • J. Penc: Strategie zarządzania, strategie dziedzinowe i ich realizacja. Placet, Warszawa 1995
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227649

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.