PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 240 | 63--78
Tytuł artykułu

Rola uczelni ekonomicznych w kształtowaniu postaw wobec rynku pracy - od oczekiwań studentów do kształtowania potencjału do zatrudnienia

Warianty tytułu
The Role of Higher Education in Shaping Attitudes Towards the Labor Market - from Students' Expectations to Employability
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozdziału jest prezentacja koncepcji zatrudnialności (employability) na tle wyników badań oczekiwań studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wobec uczelni. Przedmiotem zainteresowania są postawy dotyczące roli uczelni wyższej w planowaniu i realizacji karier zawodowych absolwentów. W części teoretycznej zaprezentowano koncepcję zatrudnialności i jej różne ujęcia oraz pokazano związek tej koncepcji z działalnością uniwersytetów. Rozdział zawiera także szczegółową analizę wyników badań prowadzonych w latach 2007-2010 na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Punktem wyjścia do rozważań i wniosków są wymagania stawiane szkołom wyższym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczące poprawy szans absolwentów na rynku pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the chapter is to present the concept of employability and the results of research concerning students' expectations concerning the Poznan University of Economics. The article focuses on the attitudes towards the role of higher education in supporting planning and implementation of professional careers of graduates. The theoretical part concerns the concept and different approaches to employability and shows the relationship between this concept and activities of universities. The chapter also contains a detailed analysis of the results of research conducted in 2007-2010 at the University of Economics in Poznan. The starting point for discussion and conclusions is the requirements posed to higher education institutions by the Ministry of Science and Higher Education on how to improve chances of graduates in the labor market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Andrałojć, M., Buttler, D., Sławecki, B. i Urbaniak, M., 2011, Stopień dopasowania umiejętności studentów do potrzeb przyszłych pracodawców: raport metodyczny, raport przygotowany w ramach Projektu Kadry dla Gospodarki, UEP, Poznań.
  • Andrałojć, M., Buttler, D., Sławecki, B., Szymkowiak, M., Roszka, W. i Urbaniak, M., 2012, Stopień dopasowania umiejętności studentów do potrzeb przyszłych pracodawców. Raport z badań - Runda I, raport przygotowany w ramach Projektu Kadry dla Gospodarki, UEP, Poznań.
  • Bauman, Z., 2007, Płynne czasy: życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Bauman, Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
  • Beck, U., 2004, Społeczeństwo ryzyka: w drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa.
  • Gault, J., Redington, J. i Schlager, T., 2000, Undergraduate Business Internships and Career Success: Are They Related?, Journal of Marketing Education, vol. 22/1, s. 45-53.
  • Giddens, A., 2008, Konsekwencje nowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Giddens, A., 2010, Nowoczesność i tożsamość: "Ja " i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Harvey, L., 2001, Defining and Measuring Employ ability, Quality in Higher Education, 7(2), s. 97-110.
  • Hillage, J. i Pollard, E., 1998, Employ ability: Developing a Framework for Policy Analysis, Department for Education and Employment, London.
  • Hills, J.M., Robertson, G., Walker, R., Adey, M.A., Nixon, I., 2003, Bridging the Gap Between Degree Programme Curricula and Employability Through Implementation of Work-related Learning, Teaching in Higher Education, vol. 8/2, s. 211-231.
  • Knight, P. i Yorke, M., 2002, Employability through the Curriculum, Tertiary Education and Management, 8(4), s. 261-276.
  • Knight, P. i Yorke, M., 2004, Learning, Curriculum and Employability in Higher Education, RoutledgeFalmer, London.
  • Ławrynowicz, M., 2004, Ujęcie zasobowe ZZL a przewaga konkurencyjna i wyniki działalności firmy, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1, s. 29-45.
  • Marzec, I., 2010, Zatrudnialność jako czynnik bezpieczeństwa zatrudnienia i sukcesu na współczesnym rynku pracy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1 (6), s. 127-138.
  • Michoń, P. i Ławrynowicz, M., 2009, Trzy światy: badanie rynku pracy w Wielkopolsce, Edustacja.pl, Poznań.
  • Pocztowski, A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
  • Sennett, R., 2006, Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Wydawnictwo Literackie Muza, seria Spectrum, Warszawa.
  • Sennett, R., 2010, Kultura nowego kapitalizmu, Wydawnictwo Literackie Muza, seria Spectrum, Warszawa.
  • Sławecki, B., 2011, Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy, Wydawnictwo Beck, Warszawa.
  • Sześć priorytetów, 2012, Biuro Prasowe MNiSW, Forum Akademickie, nr 3.
  • Thijssen, J.G. L, Van Der Heijden, B.I. J.M i Rocco, T.S., 2008, Toward the Employability-Link Model: Current Employment Transition to Future Employment Perspectives, Human Resource Development Review 7, no. 2, s. 165-183.
  • Van der Heijde, CM., Van der Heijden, B.I.J.M., 2006, A Competence-based and Multidimensional Operationalization and Measurement of Employability, Human Resource Management, no. 45 (3), s. 449-476.
  • Yorke,M., 2006, Employability in Higher Education: What lt Is- What It Is Not, Learning and Employability Series, Higher Education Academy, York.
  • Yorke, M. i Knight, P., 2006, Embedding Employability in the Curriculum, Learning and Employability Series. Higher Education Academy, York.
  • Zawadzki, M., 2010, Autorytet symboliczny jako wyzwanie dla edukacji menedżerskiej i nauk o zarządzaniu, w. Jaworska-Witkowska, M., Witkowski, L. (red.), Pedagogika i zarządzanie edukacją i rozwojem - w perspektywie troski o uniwersytet i kulturę humanistyczną, Seria: Przebudzenia Humanistyczne, Kolokwia, t. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 222-248.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227721

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.