PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 258 Wyzwania współczesnej polityki turystycznej : problemy funkcjonowania rynku turystycznego | 35--46
Tytuł artykułu

Struktura oferty wybranych hoteli spa przy granicy polsko-niemieckiej - analiza porównawcza

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Comparison of Offers in Selected Spa Centers at the Polish-German Border - Comparable Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka spa stanowi niekonwencjonalną postać turystyki zdrowotnej. Ośrodki spa są często elementem integralnym uzdrowisk, a w większości stanowią odrębne placówki hotelowe. Ich działalność jest całoroczna, co stanowi o opłacalności tej branży turystyki. Celem opracowania jest wykazanie podobieństw i różnic wybranych hoteli spa przy granicy polsko-niemieckiej. Zastosowano wskaźnik Sokala-Michenera i uzyskano zgodność w 73% dla urządzeń wyposażenia kompleksowego oraz usług, 80% dla standardowego wyposażenia pokoi hotelowych i 81% dla oferty zabiegowej. Niemieckie hotele spa są lepiej przygotowane. Polscy specjaliści w zakresie organizacji i ekonomiki turystyki zdrowotnej starają się wyrównywać dysproporcje pomiędzy polskimi a niemieckimi hotelami spa i obecnie różnice są niewielkie. Elementem, który pozytywnie wpływa na konkurencyjność polskich hoteli spa, jest niższa cena niż niemieckich.(abstrakt oryginalny)
EN
Spa tourism is a nonconventional form of healthy tourism. Spa centers are often an integral element of health resort, and in majority are separate hotels. They run the whole year activity, which is important in the profitability of this field of tourism. The aim of this study is an indication of similarities and differences of selected spa hotels at the Polish- German border. The Sokal-Michener index is used. The obtained results show compliance in 73% for the complex equipment and services, 80% for the standard hotel room equipment, and 81% for a treatment offer. German spa hotels are better prepared. Polish specialists in the organization of health tourism try to catch up on disproportions between Polish and German spa hotels, and now the differences are not big. The element which positively influences the competitiveness of Polish spa hotels is their lower price than in German ones.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Dryglas D., Kształtowanie produktu turystycznego uzdrowisk w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • Dzielińska H., Mój hotel Spa krok po kroku, "Hotelarz" 2006, nr 3.
  • Hertel L., Jakość źródłem sukcesu, "SPA Business" 2007, nr 3 (05).
  • Januszewska M., Perspektywy rozwoju uzdrowisk w Polsce, [w:] A. Gajewski (red.), Turystyka i Rekreacja, Wydawnictwo AWF, Warszawa 2005.
  • Kasprzak W., Mańkowska A., Fizykoterapia, medycyna uzdrowiskowa i SPA, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
  • Lewandowska A., Turystyka uzdrowiskowa: materiały do studiowania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005.
  • Lubowiecki-Vikuk A.P., Spa i wellness - megatrend współczesnej turystyki zdrowotnej, [w:] W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk 2008.
  • Łotowski T., Promocja w grupie, "SPA Business" 2008, nr 1 (09).
  • Mazuchowska P., Inwestować z głową, "SPA Business" 2007, nr 6 (08).
  • Mazurek B., Co to jest ośrodek Spa?, "Hotelarz" 2006, nr 3.
  • Mroczek A., Rola ośrodków Spa&Wellness w promocji zdrowego trybu życia, [w:] W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk 2008.
  • Panasiuk A., Szostak D., Hotelarstwo. Usługi - eksploatacja - zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Przybyszewska R., Uzdrowiska i miejscowości o funkcjach turystyki zdrowotnej w aspekcie kreowania produktu turystycznego, [w:] T. Burzyński (red.), Uzdrowiskowy produkt turystyczny, Instytut Turystyki, Odział w Krakowie, Kraków 2005.
  • Raducha-Romanowicz A., Rynek szerokich możliwości, "Profesjonalne SPA - przewodnik po ofercie produktów i usług" 2009, nr 1.
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie wraz z załącznikiem nr 1, DzU 2006, nr 22, poz. 169.
  • Sadkowski L., Lutycki P., Zanim zapłacisz za SPA..., "Hotelarz" 2006, nr 10.
  • Sokal R.R., Michener C.D., A Statistical Method for Evaluating Systematic Relationships, "The University of Kansas Scientific Bulletin" 1958, no. 38.
  • Sylger-Jones C., Spa, Wydawnictwo G+J RBA, Warszawa 2009.
  • Topczewski A., Niemieckie standardy w Polsce, "SPA Business" 2007, nr 3 (05).
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, DzU 2004, nr 223, poz. 2268.
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, DzU 2005 nr 167 poz. 1399.
  • http://www.aquariusspa.pl.
  • http://www.bei-schumann.de/wellness-hotel-sachsen.
  • http://www.danaspa.pl.
  • http://e-spawellness.pl/spa.php.
  • http://www.esplanade-resort.de.
  • http://www.grandhotel-heiligendamm.de.
  • http://www.hotel-bursztynowy-palac.pl.
  • http://www.integer.com.pl/kliczkow/kliczkow,home.xml.
  • http://www.jeleniastruga.pl.
  • http://www.seehotel-fontane.de.
  • http://www.travelcharme.com/en/hotels/nordperd-villen-goehren.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227813

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.