PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | 6 | nr 4 | 11--21
Tytuł artykułu

Environmental Perspective of Location Based Services and Light Goods Vehicles in Urban Areas

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Usługi lokalizacyjne i transport dostawczy w obszarach zurbanizowanych (ujęcie środowiskowe)
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article looks at the underexplored area of light goods vehicle (LGV) operation. Specifically, it is investigated to what extent various location based services (LBS) can be applied in the context of LGV operation in order to improve their environmental friendliness in urban areas. In doing so, LBS applied in real time navigation, dynamic fleet management, freight tracking and monitoring, hazardous materials transport, location-specific tolls and taxes and geo ecodriving are described in relation to their usefulness in LGV operation as well as the potential in reducing LGV-originating pollution. Where available, real world examples of such applications are given. The discussion reveals particular significanc in that context of real time navigation and dynamic fleet management, which are widely applicable solutions in LGVs operation. Freight monitoring and tracking, including hazardous materials transport, have been also found to be of an importance due, yet with a more limited applicability. As regards location-specific tolls and taxes, and geo-eco-driving, significant potential of these LBS has been identified, yet due to their very limited applicability in general, no robust conclusions could be drawn. Last but not least, a significant gap in the detailed knowledge regarding the area has been revealed and directions for further research have been suggested. (original abstract)
W artykule poddano rozważaniom problematykę operowania transportu dostawczego (LGV) w obszarach zurbanizowanych. W szczególności, poddane zostały analizie możliwości zastosowania usług lokalizacyjnych (LBS), wykorzystujących technologię bazującą na systemach telefonii komórkowej różnych generacji w zmniejszaniu negatywnego wpływu transportu dostawczego na środowisko naturalne. Dywagacje objęły usługi lokalizacyjne takie jak: nawigacja w czasie rzeczywistym, dynamiczne zarządzanie flotą transportową, śledzenie oraz monitorowanie frachtów, transport materiałów niebezpiecznych, opłaty i podatki związane z przemieszczaniem się środków transportu w obszarach miejskich, oraz techniki ekologicznego prowadzenia pojazdów (eco-driving). Aspekty te postrzegane są przez autora jako najbardziej istotne w redukowaniu poziomu emisji zanieczyszczeń pochodzących od transportu dostawczego. Z przeprowadzonych analiz opartych na aplikacjach konkretnych rozwiązań w systemie społeczno-gospodarczym miast wynika, że w omawianym kontekście ekologicznym usługami o największym znaczeniu są nawigacja w czasie rzeczywistym oraz dynamiczne zarządzanie flotą transportową. Śledzenie oraz monitorowanie frachtów, szczególnie o niebezpiecznych właściwościach zostało zidentyfikowane jako usługa o znaczącym wpływie, jednak istotnie ograniczonym ze względu na specyfikę sektora. Pozostałe czynniki - takie jak na przykład eco-driving, pomimo znaczącego niewątpliwie wpływu, nie pozwalają na wysnucie wiążących wniosków ze względu na ograniczone ich stosowanie. W podsumowaniu wskazano na niewystarczającą ilość badań dotyczących omawianej problematyki i zasugerowano ich dalsze kierunki. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
11--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznan School of Logistics
Bibliografia
  • Ang-Olson J., Schroeer W., 2002. Energy efficiency strategies for freight trucking: Potential impact on fuel use and greenhouse gas emissions, Transportation Research Record, 1815, 11-18.
  • Banister D., Hickman R., 2006. Visioning and backasting for UK transport policy (VIBAT), Stage 3 Report, Policy Packaging and Pathways, London Department for Transport.
  • Brimicombe A.J., 2002. GIS - where are the frontiers now?, in: Proceedings GIS 2002, Bahrain, 33- 45.
  • Browne M., Allen J., 1999. The impact of sustainability policies on urban freight transport and logistics systems, in: Transport Modes and Systems, 8th World Conference on Transport Research, Volume 1, Oxford Pergamon, 505-518.
  • Browne M., Allen J., Anderson S., 2004. The role and treatment of light goods vehicles in urban freight transport, Paper presented at 10th World Conference on Transport Research, Istanbul, 4-9th June 2004.
  • Browne M., Allen J., Woodburn A., Piotrowska M., 2007. Literature review WM9: part II - light goods vehicles in urban areas, Work Module 1, Green Logistics Project, London Transport Studies Group, University of Westminster.
  • Christopher M., 2005. Logistics and Supply Chain Managemen,. Harlow Pearson Education Ltd.
  • DfT, 2009. Efficient Operations for Small Fleet and Owner Drivers, London Department of Transport.
  • DfT, 2006. Fuel Management Guid,. London Department for Transport.
  • ECODRIVEN, 2006. What is ecodriving? (www.ecodrive.org 05.04.2010).
  • FIAT, 2010. ECO:DRIVE FLEET (www.fiat-fleet.com/ecodrive 06.04.2010).
  • Jorgensen K., 1996. Emissions from light and medium goods vehicles in Denmark, The Science of Total Environment, 189/190, 131-138.
  • Joumard R., Andre M., Vidon R., Tassel P., 2003. Characterising real unit emissions for light duty goods vehicles, Atmospheric Environment, 37, 5217-5225.
  • Kanaroglou P.S., Buliung R.N., 2008. Estimating the contribution of commercial vehicle movement to mobile emissions in urban areas, Transportation Research Part E, 44, 260-276.
  • Kruke K.H., 2009. Faster freight, cleaner air, Paper presented at 16th World Congress for ITS Systems, Stockholm, 21-25th September 2009.
  • Patier D., 2007. Benchmarking on innovation in urban logistics, Paper presented at 11th Conference on Transport Research, Berkley, 24-28th June 2007.
  • Pawlak Z., 2007. Factors Determining the Management of the Traffic Congestion in the Urban Area, LogForum, vol.3/4/3.
  • Planas E., Pastor E., Presutto F., Tixier J., 2008. Results of the MITRA project: Monitoring and intervention for the transportation of dangerous goods, Journal of hazardous materials, 152, 2, 516- 526.
  • Qascom, 2010. Dangerous goods tracking and tracing, (www.qascom.com 05.04.2010)
  • Ramstedt L., Davidsson D., 2010. Greening of freight transportation through the use if IT: a survey of Swedish research, Paper presented at 16th World Congress for ITS Systems, Stockholm, 21-25th September 2009.
  • Shehkar S., Vatsavai R.R.,, Ma X., Yoo J.S., 2004. Navigation systems: a spatial database perspective, in: Location Based Services, 41-82.
  • Spiekermann S., 2004. General aspects of location based services, in: Location Based Services, 1-26.
  • Steigner S., Neun M., Edwardes A., 2006. Foundations of location based services, (www.geo.unizh.ch 01.04.2010).
  • Supply Chain & Logistics Ltd. (N/A), 2010. Fleet optimisation, (www.supplychainlogisticsconsulting. co.uk 16.04.2010).
  • UNECE (N/A), 2010. Dangerous goods and special cargoes section, (www.unece.org 07.04.2010).
  • UPS, 2010. UPS business solutions: tracking, (www.ups.com 02.04.2010).
  • Virrantaus K., Markkula J., Garmash A., Terziyan Y.V., 2001. Developing GIS-supported location based services, Proceedings of WGIS '2001 First International Workshop on Web Geographical Information Systems, Kyoto, WGIS 2001, 423-432.
  • Wang S., Min J., Yi B.K., 2008. Location based services for mobile: technologies and standards, Presentation at the 10th International Conference on Communications, Bejing, 19-23 May 2008.
  • Wigan M., 2009. Location based services - a bridge too far for data linkage concerns?, Paper presented at 16th World Congress for ITS Systems, Stockholm, 21-25th September 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228011

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.