PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 261 Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem | 38--48
Tytuł artykułu

System pomiaru dokonań organizacji - przedmiot i narzędzie poprawy efektywności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Organisation's Performance Measurement System - a Subject and a Tool for the Efficiency Improvement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ograniczoność zasobów skłania organizacje do poprawy efektywności gospodarowania. Aby decyzje podejmowane w tym zakresie prowadziły do rzeczywistej optymalizacji, powinny być podejmowane na podstawie rzetelnych i możliwie kompletnych informacji. Kluczowym narzędziem pozyskiwania niezbędnych danych jest system pomiaru dokonań (SPD), który, gdy właściwie skonstruowany, nie tylko umożliwia identyfikację obszarów wymagających usprawnienia, lecz także pozwala na uniknięcie suboptymalizacji. Jednak przy konstruowaniu systemu pomiaru dokonań również należy mieć na uwadze aspekt efektywności. Artykuł ma na celu przedstawienie roli SPD w podnoszeniu efektywności funkcjonowania organizacji, a także omówienie zagadnienia efektywności samego systemu.(abstrakt oryginalny)
EN
The scarcity of resources leads organizations to improve the allocation efficiency. In order the decisions taken in this regard led to the actual optimization, they should be taken on the basis of reliable and complete information. The critical tool for obtaining the necessary data is the performance measurement system (PMS), which, when properly constructed, not only enables the identification of improvement requiring areas, but also helps to avoid suboptimization. However, when constructing the performance measurement system, the aspect of efficiency should also be considered. This paper aims to highlight the role of the PMS in the organization efficiency improvement, as well as the issues regarding system efficiency itself.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, doktorant
Bibliografia
  • Behn R.D., Why measure performance? Different purposes require different measures, "Public Administration Review", Sep/Oct 2003.
  • Chandi R., Key Performance Indicators; Measuring Performance in the Oil & Gas EPC Industry, Delft University of Technology, 2009.
  • Chudykowska M., Funkcje systemu pomiaru dokonań w kontekście wpływu na zachowanie członków organizacji, "Zarządzanie Jakością" 2011, nr 2.
  • Gilbert R.J., Pre-emptive competition, New developments in the analysis of market structure: proceedings of a conference held by the International Economic Association in Ottawa, Canada, 1986.
  • Gimzauskiene E., Valanciene L., Efficiency of performance measurement system: the perspective of decision making, "Ekonomika ir Vadyba" 2010.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., The Balance Scorecard - Measure that drive performance, "Harvard Business Review" 1992.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników; Jak przełożyć strategię na działanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Mapy strategii w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2011.
  • Klimczak B., Mikroekonomia, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001.
  • Konarzewska-Gubała E., Programowanie przy wielorakości celów (Multiple objective programming), PWN, Warszawa 1980.
  • Konarzewska-Gubała E., Chudykowska M., Problem odwzorowania celów strategicznych w systemie pomiaru dokonań organizacji: podejście ilościowe, XXX Ogólnopolska Konferencja Naukowa im. Profesora Władysława Bukietyńskiego "Metody i Zastosowania Badań Operacyjnych", 2011.
  • Lange O., Dzieła, t. 3, PWN, Warszawa 1975.
  • Leibenstein H., Aspects of the X-Efficiency Theory of the Firm, "The Bell Journal of Economics", Autumn 1975, vol. 6, no. 2 s. 580-606.
  • Mansir B.E., Schacht N.R., Introduction to the Continuous Improvement Process: Principles and Practices, Springfield, VA: NTIS, Logistics Management Institute, Bethesda, MD, Report IR806R1, 1989.
  • Melnyk A., Stewart D.M., Swink M., Metrics and performance measurement in operations management: dealing with the metrics maze, "Journal of Operations Management" 2004.
  • Neely A., Measuring Business Performance, "The Economist Books" 1998.
  • Neely A., Gregory M., Platts K., Performance measurement system design: A literature review and research agenda, "International Journal of Operations & Production Management" 2005.
  • Nikiel G., Optymalizacja wielokryterialna w projektowaniu procesów wytwarzania - wybrane zagadnienia, ATH w Bielsku-Białej. Raport z badań własnych, Bielsko-Biała 2004.
  • Nita B., Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Pande P.S., Neuman R.P., Cavanagh R.R., Six Sigma. Sposób poprawy wyników nie tylko dla firm takich, jak GE czy Motorola, Liber, Warszawa 2003.
  • Petrie C.J., Webster T.A., Cutkosky M.R., Using Pareto optimality to coordinate distributed agents, "Artificial Intelligence for Engineering, Design, Analysis and Manufacturing" 1995.
  • Sarkis J., Quantitative models for performance measurement systems - alternate considerations, "International Journal of Production Economics" 2003.
  • Stamatis D.H., Six Sigma for Financial Professionals, John Wiley & Sons, New Jersey 2003.
  • Suwignjo P., Bititci U.S., Carrie A.S., Quantitative models for performance measurement system, "International Journal of Production Economics" 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228163

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.