PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 260 Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii | 463--473
Tytuł artykułu

Strategie sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych MŚP w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Succession Strategies in Family Business Belonging to SMEs in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje wyniki reprezentatywnych badań małych przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce zinterpretowane pod kątem wykorzystywanych strategii sukcesyjnych. Wykorzystane zostały wyniki badań prowadzonych przez zespół: Ł. Sułkowski, A. Kowalewska, J. Szut, B. Lewandowska, M. Kwiatkowska, A. Marjański na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Tworzenie i propagowanie wiedzy o metodach sukcesji może przyczynić się do pomocy wielu biznesom rodzinnym w Polsce. Dobrymi praktykami, które warto rozpowszechniać wśród przedsiębiorców rodzinnych, są: przemyślenie scenariuszy sukcesji, przygotowanie planu sukcesji oraz przygotowanie i edukacja potencjalnego sukcesora pod kątem przejęcia biznesu.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of representative surveys of small family enterprises in Poland interpreted in terms of used succession strategies. There were used the results of research conducted by the team: L. Sułkowski, A. Kowalewska, J. Szut, B. Lewandowska, M. Kwiatkowska, A. Marjański for thePolish Agency for Enterprise Development. The creation and promotion of knowledge about the methods of succession can contribute to the support of a lot of family businesses in Poland. Good practices that should be spread among family businesses are: rethinking of succession scenarios, preparing a plan of succession and the preparation and education for the potential successor to take business over.(original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Bibliografia
  • Aronoff C.E., Ward J.L., Chief's Toughest Job: Teacher, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 35-36.
  • Barach J.A., Gantisky J., Carson J.A., Doochin B.A., Entry of the Next Generation: Strategic Challenge for Family Business, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 531-537.
  • Barnes L.B., Incongruent Hierarchies: Daughters and Younger Sons as Company CEOs, "Family Business Review" 1988, vol. 1, iss. 1, s. 9-21.
  • Bork D., Drug Abuse in the Family Business, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 353-354.
  • Churchill N.C., Hatten K.J., Non-market-based Transfers of Wealth and Power: A Research Framework for Family Businesses, "American Journal of Small Business" 1987, vol. 11, no 3, s. 51-64.
  • Davies S.M., Entrepreneurial Succession, «Administrative Science Quartely» 1968, s. 402-416.
  • Dumas C., Understanding of Father-Daughter and Father-Son Dyads in Family Owned Businesses, "Family Business Review" 1989, vol. 2, iss. 1, s. 31-46.
  • Farago R., Affluenza, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002.
  • Goldberg S.D., Wooldridge B., Self Confidence and Managerial Autonomy: Successor Characteristics Critical to Succession in Family Firms, "Family Business Review" 1993, vol. 6, iss. 1, s. 55-73.
  • Handler W.C., The Succession Experience of the Next Generation, "Family Business Review" 1992, vol. 5, iss. 3, s. 283-307.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
  • Hollander B.S., Silver Spoon Syndrome, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 538-539.
  • Kets de Vries M.F.R., The Dynamics of Family Controlled Firms: The Good and the Bad News, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 338.
  • Lansberg I., Succeeding Generations: Realizing the Dream of Families in Business, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  • Lansberg I., The Succession Conspiracy, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 45.
  • Lansberg I., Perrow E., Understanding and Working with Leading Family Businesses in Latin America, "Family Business Review" 1991, vol. 4, iss. 2, s. 127-147.
  • Sharma P., Chrisman J.J., Chua J.H., Strategic Management of the Family Business: Past Research and Future Challenges, [w:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia 2002, s. 94.
  • Sułkowski Ł., Kowalewska A., Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., A. Marjański A., Badanie firm rodzinnych. Raport końcowy, znak sprawy: p/789/8/2008, PARP, Pentor, Warszawa, grudzień 2009.
  • Sułkowski Ł., Marjański J. et al., Firmy rodzinne, PARP, Warszawa 2010.
  • Wong B., McReynolds S., Wong W., Chinese Family Firms in the San Francisco Bay Areas, "Family Business Review" 1992, vol. 5, iss. 4, s. 355-372.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228737

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.