PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 260 Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii | 504--514
Tytuł artykułu

Wybory strategiczne kobiet i mężczyzn na najwyższych stanowiskach kierowniczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Choices of Women and Men as Top Managers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia przegląd dotychczasowych badań dotyczących sposobu podejmowania decyzji przez kobiety i mężczyzn w biznesie oraz prezentuje wyniki badań przeprowadzonych na próbie 150 przedsiębiorstw. Uzyskane wyniki wskazują na to, iż płeć osób pełniących najwyższe funkcje kierownicze nie ma większego związku z branżą, w której działa przedsiębiorstwo, z wielkością firmy ani z jej przychodami. Nie zaobserwowano także związku między płcią menedżera a skłonnością do wybierania strategii dywersyfikacji lub specjalizacji. Przeprowadzone badania pozwoliły natomiast zaobserwować zależność między płcią menedżerów a stopniem ekspansywności wybieranej strategii. Kobiety wykazują większą ostrożność w ocenie szans firmy na spektakularny rozwój i są mniej skłonne wybierać strategie obciążone ryzykiem.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents a review of research on the way men and women make decisions in business. It also presents the results of research carried out on the sample of 150 Polish companies. The results indicate that gender of top managers has no significance when it comes to the company size, company sector and the level of income. Also, there is no dependency reported between gender and the type of chosen strategy (diversification versus specialisation). The research has however shown that there is a dependency between the top manager's gender and expansiveness of the strategy. Women tend to show more cautiousness when regarding the company's chances for spectacular growth and avoid risky choices more than men.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Barnett J.H., Karson M.J., Managers, values, and executive decisions: An exploration of the role of gender, career stage, organizational level, function and the importance of ethics, relationships and results in managerial decision making, "Journal of Business Ethics" 1989, vol. 8, s. 747-771.
  • Benyamini Y., Leventhal E., Leventhal H., Gender differences in processing information for making self-assessments of health, "Psychosomatic Medicine" 2000, vol. 63, no 3, s. 354-64.
  • Carey G.L., Sex differences in problem-solving performance as a function of attitude differences, "Journal of Abnormal and Social Psychology" 1958, vol. 56, s. 256-260.
  • Carter N.M., Wagner H. M., The bottom line: Corporate performance and women's representation on boards (2004-2008), Research report, Catalyst, March 2011.
  • Chaganti R., Parasurama S., A study of the impacts of gender on business performance and management patterns in small business, "Entrepreneurship Theory and Practice" 1996, vol. 21, no 2, s.73-75.
  • Chung J., Monroe G., A research note on the effects of gender and task complexity on an audit judgment, "Behavioral Research in Accounting" 2001, vol. 13, s. 111-125 (za: Graham J.F., Stendardi E. Jr, Myers J., Gender differences in investment strategies: An information processing perspective, "The International Journal of Bank Marketing" 2002, vol. 20, no 1, s. 17-260).
  • Coet L.J., McDermott P.J., Sex, instructional set, and group make up: Organismic and situational factors influencing risk-taking, "Psychological Reports" 1979, vol. 44, s. 1283-1294.
  • Eagly A., Sex Differences in influenceability, "Psychological Bulletin" 1978, vol. 85, s. 86-116.
  • Estes R., Hosseini T., The gender gap on Wall Street: An empirical analysis of confidence in investment decision making, "The Journal of Psychology" 1988, vol. 122, no 6, s. 577-590.
  • Graham J.F., Stendardi E. Jr, Myers J., Graham M., Gender differences in investment strategies: An information processing perspective, "The International Journal of Bank Marketing" 2002, vol. 20, no 1, s. 17-26.
  • Halpern D.F., Sex Differences in Cognitive Abilities, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale (New Jersey) 1992.
  • Hoffman L.R., Maier N.R.F., Social factors influencing problem solving in women, "Journal of Personality and Social Psychology" 1966, vol. 4, s. 382-390.
  • Hudgens G.A., Fatkin L.T.. Sex differences in risk taking: Repeated sessions on a computer simulated task, "The Journal of Psychology" 1985, vol. 119, no 3, s. 197-206.
  • Johnson J.E.V, Powell P.L., Decision making, risk and gender: Are managers different?, "British Journal of Management" 1994, vol. 5, s. 123-138.
  • Kalleberg A.L., Leicht K.T., Gender and organizational performance: Determinants of small business survival and success, "Academy of Management Journal" 1991, vol. 34, no 1, s. 136-161.
  • Kogan N., Dorros K., Sex differences in risk taking and its attribution, "Sex Roles" 1978, vol. 4, s. 755- -765.
  • Lenney E., Women's self-confidence in achievement settings, "Psychological Bulletin" 1977, vol. 84, s. 1-13.
  • Loscocco K., Robinson J., Hall R., Allen J., Gender and small business: An inquiry into women's relative disadvantage, "Social Forces" 1991, vol. 70, s. 65-85.
  • Meyers-Levy J., Gender differences in information processing: A selectivity interpretation, [w:] Cognitive and Affective Responses to Advertising, eds. P. Cafferata, A. Tybout, Lexington Books, Lexington (MA), s. 220.
  • Perry S., A comparison of failed and non-failed small businesses in the United States: Do men and women use different planning and decision making strategies?, "Journal of Developmental Entrepreneurship" 2002, vol. 7, no 4, (December), s. 415-428.
  • Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.
  • Sonfield M., Lussier R., Corman J., McKinney M., Comparisons in strategic decision-making: An empirical analysis of the entrepreneurial strategy matrix, "Journal of Small Business Management" 2001, vol. 39, no 2, s.165-173.
  • Szymańska-Migut K., Użycki D., Jak pomagać kobietom w awansie na stanowiska zarządcze, "Harvard Business Review Polska" 2001 (listopad).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228761

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.