PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 2 | 61--66
Tytuł artykułu

Trudności w adaptacji terminologii religijnej na potrzeby dydaktyki

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Difficulties in Adaptation of Religious Terminology on Requirements of Teaching
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Skuteczność nauczania religii zależy od stopnia sprawności językowej nadawcy i odbiorcy oraz od stopnia świadomości językowej katechety tj. jego wiedzy o mechanizmach językowego porozumiewania się. W przekazie katechetycznym istotne wydaje się być postrzeganie języka katechezy przez uczniów. Wśród uczniów i katechetów ze szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych dominuje przekonanie iż nowe podręczniki są dostosowane do wieku i poziomu wiedzy religijnej uczniów, nie zgłaszają oni poważniejszych uwag dotyczących problemów językowych. Przekonanie to wynika z niskiego poziomu znajomości terminologii religijnej/ uczniowie/ oraz konformizmu/ katecheci/ . Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych są bardziej świadomi swoich braków w zakresie znajomości języka religijnego jednak tylko niewielki odsetek próbuje te braki nadrabiać poprzez udział w aktywnych formach katechezy/ zwłaszcza tej pozaszkolnej/. (abstrakt oryginalny)
EN
The effectiveness of teaching the religion depends on the degree of the linguistic efficiency for the sender and for the recipient and by the degree of linguistic awareness of the religion instruction teacher i.e. his knowledge about mechanisms of the linguistic intercommunication. In the religious education transmission it seems essential to be perceiving language of the religious education by pupils. Amongst pupils and religion instruction teachers from primary schools and post-secondary a belief that the new manuals are adapted for the age and the level of the religious knowledge of pupils is dominating, they aren't proposing more serious linguistic problems concerning remarks. This belief results from the low-end acquaintance of the religious /terminology pupil's/ and of religion instruction teacher's /conformism/. Pupils of upper secondary schools are more conscious of their gaps in the knowledge of a language religious however the little percentage is only trying to make up for these gaps through the participation in active religious education /especially this beyond the school/. (original asbtract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
2
Strony
61--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Pomorska
Bibliografia
  • [1] J. Ratzinger, Raport o stanie wiary, Kraków- Warszawa, 1986, s. 62-63.
  • [2] R. Pawłowska, Z zagadnień sprawności językowej w nauczaniu religii, w: /red. M. Karpluk, J. Sambor/, O języku religijnym, Lublin, 1988, s. 71-87.
  • [3] Z. Modzelewska, Więź 4 (1988) 22-30.
  • [4] R. Niparko, Więź 9 (1989) 76-85.
  • [5] A. Szwajkajzer, Młodzież o lekcjach religii w szkole, w: /red. K. Koseła, K. Kiciński, W. Pawlik/, Szkoła czy parafia- nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych Kraków, 1995, s. 141-160.
  • [6] K. Pawlina, Przegląd powszechny 11 (1996) 206-213.
  • [7] J. Szymczyk, Więź 1 (1997) 116-122.
  • [8] M. Robak, Więź 10 (2000) 97-106.
  • [9] A. Draguła, Więź 8-9 (2003) 55-66.
  • [10] P. Nonis, Communio 8(1993) 100.
  • [11] T. Uszkiewicz, Szczecińskie Studia Kościelne 6 (1995) 129-133.
  • [12] B. Moyers, Let There Be Light, w: Religion from the Center for the Study of Values at Harvard Divinity School, t.2 nr 3/4
  • [13] S. Kulpaczyński, Katechetyczna dydaktyka modlitwy, Lublin, 1989, s.105-106.
  • [14] J. Audinet, Catechese 3 (1963) 470.
  • [15] ks. Marek, Znak 11 (1996) 90-92.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229089

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.