PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011/2012 | nr 4 | 51--66
Tytuł artykułu

Edukacja międzykulturowa a postawy wobec "Innych"

Warianty tytułu
Intercultural education and attitudes towards "Others"
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Polsce mieszka niewielu muzułmanów i większość z nich jest bardzo dobrze zintegrowana ze społeczeństwem. Przykładem mogą być zarówno Tatarzy - zamieszkujący ziemie polskie od ponad 600 lat - jak i muzułmanie napływowi, którzy przyjechali do Polski w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku z państw socjalistycznych. Dziś obecność islamu w Polsce jest w coraz większym stopniu związana z procesami imigracyjnymi zachodzącymi w całej Europie. Coraz częściej także Polacy odwiedzają kraje muzułmańskie nie tylko w celach turystycznych, lecz także biznesowych. W niewielkim stopniu wpływa to jednak na kształtowanie rzetelnego obrazu świata islamu w powszechnej świadomości. Warto dodać, że problem ten nie dotyka wyłącznie islamu i muzułmanów, ale wpisany jest w znacznie szerszą problematykę wielokulturowości. W porównaniu do większości państw Unii Europejskiej, Polska jest państwem jednolitym pod względem etnicznym i religijnym. Tym trudniej jest uczyć o inności - religijnej, etnicznej czy kulturowej. Jest to bowiem wiedza teoretyczna, która nakłada się na informacje pochodzące ze źródeł wtórnych, a nie bezpośrednie doświadczenie. (fragment tekstu)
EN
Intercultural education, as well as multiculturalism itself, became a trendy concept, especially in informal education. Praising cultural diversity, it seems, provides a solution of contemporary Western problems related to international immigration. However, multiculturalism proved to be merely an element of an ideal social order, which has been negatively veried in the reality of many European states. Poland has a monolithic ethnic and religious structure and di+ers from Western states in terms of its exposure to and experience in dealing with so called "distant Others" i.e. Others who do neither share many similarities with Polish people, nor are known to them. Domination of "close Others" (i.e. people from neighboring countries, Slavs, etc.) both among ethnic and national minori- ties in Poland and in its history and tradition determines the scope and conditions of intercultural education. It also poses a question on the sense of intercultural education focused on "distant Others", that is Others who are actually not pres- ent in Poland.
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Białek K. Halik T., Marek A. Szuchta R. , Weigl B. , Edukacja przeciw dyskryminacji, Vox Humana, Warszawa 2008.
  • Czerniejewska I. , Edukacja wielokulturowa w Polsce w perspektywie antropologii, niepublikowana praca doktorska, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2008, s. 66.
  • Dlaczego należy uczyć o Holokauście?, red. J. Ambrosewicz-Jacobs, L. Hońdo, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2005.
  • Dzień Arabski w klasie O, http://www.dpfa-europrymus.pl/pl/galeria?cid=124.
  • Dzień Arabski w SP2, 18.02.2009, http://puszczykowo.pl/index. php?option=com_content&task=view&id=397&Itemid=1.
  • Dzień Arabski! W kręgu kultury islamu, http://www.centrum.janikowo.eu/dzien -arabski!-w -kregu -kultury -islamu.,108.html
  • Effectiveness of National Integration Strategies Towards Second Generation Migrant Youth in a Comparative European Perspective - EFFNATIS, raport końcowy z projektu European Forum for Migration Studies, University of Bamberg 29.03.2003, SOE2 CT97.
  • Erikson E. , Identity and the Life Cycle, International Universities Press, New York 1959.
  • Giddens A. , The Cosequences of Modernity, Cambridge: Polity Press 1990, s. 124.
  • Górak-Sosnowska K. , Dlaczego NIE chcemy meczetu?, http://www.arabia.pl/content/view/292659/132/, (26.03.2010).
  • Górak-Sosnowska K. red. , Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
  • Górak-Sosnowska K., Kubarek M., W kręgu kultury islamu. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, Stowarzyszenie ARABIA.pl i Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2007.
  • Hewstone M., Kontakt i kategoryzacja: zmiana stosunków międzygrupowych w ujęciu psychologii społecznej, w: Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998, s. 265-267.
  • Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi, red. B. Weigl, B. Maliszkiewicz, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1997, s. 70.
  • Jak ubierają się w Afganistanie, Supernowości24, 21.03.2011, http://supernowosci24.pl/jak -ubieraja -sie -w -afganistanie/.
  • Języki świata. Materiały do zajęć międzykulturowych, red. K. Górak-Sosnowska, I. Morżoł, Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2008.
  • Jonker G. Hecker P., Schnoy C. red., Studienverlag, Wien 2007.
  • Karolczak-Biernacka B. , Postawy młodzieży wobec mniejszości [w:] Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Trans Humana, Białystok 1995, s. 271-272.
  • Kofta, Wprowadzenie do psychologii stereotypów i uprzedzeń, w: Podstawy życia społecznego w Polsce, red. M. Maroda, E. Gucwa -Leśna, ISS UW, Warszawa 1996, s. 198.
  • Kosowicz A. Marek A., Muzułmanie i uchodźcy w polskim społeczeństwie, Vox Humana, Warszawa 2008.
  • Kwiatkowska A. , Czujność wobec wroga? Ustosunkowania emocjonalne a tendencja do identyfikacji przynależności do grup obcych, w: Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, Trans Humana, Białystok 1995, s. 332-333.
  • Lublin: SP nr 20 w krainie "Tysiąca i Jednej Nocy", Kurier Lubelski, 22.02.2011, http://www.kurierlubelski.pl/ wiadomosci/372053,lublin -sp -nr-20-w -krainie -tysiaca -i -jednej -nocy,g,3,id,t,z,no.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229493

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.