PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 | 239--249
Tytuł artykułu

Aktywne metody dydaktyczne w zarządzaniu

Autorzy
Warianty tytułu
Action - Based Didactic Methods in Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja i ocena aktywnych metod dydaktycznych wykorzystywanych przez szkoły wyższe kształcące studentów na kierunku zarządzanie. Przedstawiono tu poglądy czołowych teoretyków zarządzania oraz pracodawców na temat pożądanych współcześnie kompetencji menadżerskich oraz główne założenia metodologii Krajowych Ram Kwalifikacji, korespondujące z tymi poglądami. Na tym tle prezentowane są metody dydaktyczne w kształceniu interdyscyplinarnym i stymulującym przedsiębiorczość. Zidentyfikowane aktywne metody kształcenia wpisują się w ideę uniwersytetu trzeciej generacji i wymagają podjęcia współpracy uczelni i biznesu opartej na podejściu rezultatowym. (abstrakt oryginalny)
EN
The main objective of this paper is an identification and appraisal of didactic methods applied by institutions of higher education in management teaching. The author presents the views of leading management academics and employers on managerial competencies required in the contemporary world, which are consistent with the European Qualifications Framework as well as with Krajowe Ramy Kwalifikacji (the National Qualifications Framework) methodology. Then didactic methods in interdisciplinary and entrepreneurial teaching are discussed. Action learning approach or action & experiential - based learning are terms used for learning by doing. Those actions - based teaching methods are compatible with an idea of a third generation university (3GU). Such a university means a network university, collaborating with industry, private research and development (R&D), financiers, professional service providers and other universities via its know-how hub. Exploitation of know-how becomes the third 3GU objective as universities are seen as the cradle of new entrepreneurial activity in addition to the traditional tasks of research and education. However, introducing more learning by doing methods requires close cooperation between universities and businesses. Both parties should be able to formulate measurable objectives of such a cooperation. Some important implications for increasing the effectiveness of B2U relationships where discussed in the paper. Action & experiential - based learning methods are also a specific way to academic entrepreneurship stimulation and enriching business experiences of academics (incl. know-how transfer) which are essential for their new role imposed by the National Qualifications Framework in Poland. Academics become rather leaders in supporting students' learning processes than just presenters of information. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
239--249
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Aaker D., (2010), Koordynacja działalności przedsiębiorstw. Marketingowe integrowanie silosów, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 2. Allio R.J., (2011), Henry Mintzberg: still the zealous skeptic and scold, Interview, "Strategy & Leadership", vol. 39, no. 2.
  • 3. Ardley B., Taylor N., (2010), The student practitioner. Developing skills through the marketing research consultancy project, "Marketing Intelligence & Planning", vol. 28, no. 7.
  • 4. Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Chmielecka E. (red), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
  • 5. Banerski G., Gryzik A., Matusiak K.B., Mażewska M., Stawasz E., (2009), Przedsiębiorczość akademicka. Raport z badania, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • 6. Bielecki P., (2010), Kompetencje absolwentów studiów wyższych w świetle ogólnoeuropejskich badań CHEERS, REFLEX i TUNING, [w:] Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu, Jędralska K., Bernais J. (red.), Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice.
  • 7. Cesarska M., Kajfosz K., (2010), Rozwój kompetencji studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach poprzez staże, [w:] Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu, Jędralska K., Bernais J. (red.), Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice.
  • 8. Demograficzne Tsunami. Raport Instytutu Sokratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 roku, (2010), Instytut Rozwoju Kapitału Intelektualnego im. Sokratesa, Warszawa.
  • 9. Gosling J., Mintzberg H., (2003), The five minds of the a manager, "Harvard Business Review", Nov 01.
  • 10. Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka - światowe doświadczenia, (2005), Guliński J., Zasiadły K., (red.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • 11. Jak wspierać rozwój przedsiębiorczości? Badanie mechanizmów wsparcia rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, (2011), Projekt YES (Young Entrepreneurs Support), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
  • 12. Jones P., Miller Ch., Jones A., Packham G., Pickernell D., Zbierowski P., (2011), Attitudes and motivation of Polish students towards entrepreneurial activity, "Education + Training", vol. 53, no. 5.
  • 13. Kaplan R.S., Norton D.P., (2004), Strategy Maps. Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business Scholl Press, Boston.
  • 14. Klapper R., Tegtmeier S., (2010), Innovating entrepreneurial pedagogy: examples from France and Germany, "Journal of Small Business and Enterprise Development", vol. 17, no. 4.
  • 15. Koźmiński A.K., (2011), The New Revolution in Management Education?, "Master of Business Administration", nr 4 (111).
  • 16. Mazur J., (2010), Rola marketingu w nowoczesnym nauczaniu przedsiębiorczości, [w:] Figiel S., Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe, PWE, Warszawa.
  • 17. Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010, (2010), Matusiak K.B. (red.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • 18. Pertuzé J.A., Calder E.S., Greitzer E.M., Lucas W.A., (2010), Best Practices for Industry - University Collaboration, "MIT Sloan Management Review", vol. 51, no. 4.
  • 19. Solymossy E., (2008), Balancing Entrepreneurial Education: Challenges in Constructing a Program, materiały konferencyjne ICELM-3, International Conference On Economics, Law And Management, Petru Maior University of Tîrgu-Mureş, Romania, June 4-7 2008.
  • 20. Sułkowski Ł., (2005), Epistemologia w naukach o zarządzaniu, PWE, Warszawa.
  • 21. Taranko T., (2008), Konsekwencje dydaktyczne interdyscyplinarnego charakteru marketingu, [w:] Współczesny marketing. Trendy. Działania, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa.
  • 22. Wissema J.G., (2005), Technostarterzy - dlaczego i jak?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • 1. International Masters in Practicing Management, IMPM [online] [5.11.2011] http://www.impm.org/admissions/; http://www.impm.org/apart/approach/
  • 2. Mintzberg H., Semler R., Conversation at MIT, [online] [6.11.2011] http://www.impm.org/apart/approach/
  • 3. Science-to-Business Marketing Research Centre, [online] [28.01.2012] http://en.fh-muenster.de/science-marketing/index.php.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229589

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.