PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 265 Orientacja na wyniki we współczesnej gospodarce | 77--89
Tytuł artykułu

Wybrane problemy budowy i wdrażania zrównoważonej karty wyników w szpitalu

Warianty tytułu
Chosen Aspects of Designing and Implementing the Balanced Scorecard in a Hospital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł omawia zagadnienia związane z procesem projektowania systemu pomiaru dokonań (SPD) dla szpitala na podstawie zrównoważonej karty wyników. Szczególne uwarunkowania wiążące się z instytucją sektora publicznego, a zwłaszcza z sektorem służby zdrowia, wymagają uwzględnienia ich przy projektowaniu SPD. W tekście przedstawiono kwestie, które należy wziąć pod uwagę, a także ich wpływ na kształt SPD dla szpitala. Zaakcentowano wpływ standardów akredytacyjnych, wdrażanych przez szpital, na kształt zarówno celów organizacji, jak i mierników weryfikujących stopień ich realizacji. W artykule zaproponowano układ perspektyw zrównoważonej karty wyników dla szpitala inspirowanej standardami akredytacyjnymi.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses issues related to the process of designing and implementing the balanced scorecard in a hospital. Special conditions, influencing the public sector (also the healthcare) need to be considered when designing the performance measurement system. Particular emphasis was placed on how the accreditation standards, implemented by the hospital, impact the shape of both the organization's objectives, as well as metrics introduced to verify the level of their accomplishment. The article contains the proposal of the balanced scorecard perspectives set inspired by the accreditation standards.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, doktorant
Bibliografia
  • Azizi F., Behzadian M., Afshari A.J., Applying the balanced scorecard to local public health performance measurement: deliberations and decisions, \"European Journal of Scientific Research\" 2012.
  • Chudykowska M., Funkcje systemu pomiaru dokonań w kontekście wpływu na zachowanie członków organizacji, \"Zarządzanie Jakością\" 2011, nr 2.
  • Chudykowska M., System pomiaru dokonań organizacji - przedmiot i narzędzie poprawy efektywności, materiały konferencyjne V Konferencji Naukowej \"Efektywność źródłem bogactwa narodów\", 2012 (w druku).
  • Doskonałość Operacyjna, czyli jak efektywnie wykorzystać zasoby, materiały konferencyjne ISPE Polska, Poznań 2011.
  • Gurd B., Gao T., Lives in the balance: an analysis of the balanced scorecard (BSC) in healthcare organizations, \"International Journal of Productivity and Performance Management\" 2008.
  • Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2007.
  • Hass-Symotiuk M. (red.), System pomiaru i oceny dokonań szpitala, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Mapy strategii w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2011.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Konarzewska-Gubała E. (red.), Zarządzanie przez jakość, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • Kowalczyk L., Współczesne zarządzanie publiczne jako wynik procesu zmian w podejściu do administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości nr 1, Wałbrzych 2008.
  • Krynicka H., Koncepcja nowego zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management), Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie, Studia Lubuskie nr 2, Sulechów 2006.
  • Kudrycka B., Rozwój kadr administracji publicznej, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej, Białystok 2001.
  • Neely A., Bourne M., Kennerley M., Performance Measurement system design: developing and testing process-based approach, \"International Journal of Operations and Production Management\" 2000.
  • Nieplowicz M., Zrównoważona karta wyników w realizacji strategii miasta (praca doktorska), Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Nita B., Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Pande P., Neuman R., Cavanagh R., Six Sigma - sposób poprawy wyników nie tylko dla firm takich, jak GE czy Motorola, Liber, Warszawa 2003.
  • Sastri A.P., Rao K.N., Coalesced quality management system: A collaborative service delivery model, \"International Journal of Advanced Computer Science and Applications\" 2011.
  • Vigoda E., New Public management, Encyclopedia of Public Administration and Public Policy, 2003.
  • Zestaw Standardów Akredytacyjnych, praca zbiorowa, Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia; Kraków 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229783

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.