PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 894 | 41--53
Tytuł artykułu

Wskaźniki osiągnięć w ocenie skuteczności i efektywności kształcenia w szkołach wyższych

Warianty tytułu
Performance Indicators in Higher Education: An Assessment of the Effectiveness and Efficiency of HE Institutions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony został problemom wykorzystania wskaźników w ocenie pracy jednostek akademickich. Tematyka w nim prezentowana jest silnie osadzona w trwającej współcześnie debacie dotyczącej skuteczności i efektywności podmiotów działających w ramach sektora akademickiego. Autorka stara się zwrócić uwagę nie tylko na potencjał w zakresie wykorzystania wskaźników osiągnięć, ale też podkreśla słabe strony takich mierników, które nierozważnie wykorzystywane, mogą przyczynić się do osłabienia skuteczności działania jednostek akademickich. W artykule omówione zostały dwa problemy. W pierwszej kolejności scharakteryzowano rodzaje, sposoby wykorzystania i metody konstrukcji wskaźników stosowanych w ewaluacji pracy jednostek akademickich, a następnie przedstawiono kluczowe kryteria oceny tych mierników. Rozważania na temat kryteriów doboru i konstruowania wskaźników zilustrowane zostały przykładami wybranych mierników, których wartości, interpretowane są nader często w błędny sposób. (abstrakt autora)
EN
The use of performance indicators in the diagnosis and evaluation of institutions of higher education (HE) is becoming ever more common. This article is devoted to problems in using such indicators to assess the work of the university. This issue is firmly rooted in the ongoing contemporary debate on the effectiveness and efficiency of the academic sector. I look at both the potential for the use of performance indicators and their weaknesses, and further propose to discuss two problems related to the use of the performance indicators in higher education. In the paper the types and methods of constructing the indicators used to evaluate HE institutions are characterised. Key criteria for evaluating these metrics are then presented. Reflections on the selection of indicators and construction criteria are illustrated by the example of selected, frequently misinterpreted indicators. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--53
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Assessment Forum [1992], AAHE.
  • Atkinson T. i in. [2002], Social Indicators. The EU Social Inclusion, Oxford University Press, New York.
  • Benchmarking in Higher Education. An International Review [1998], Commonwealth Higher Education Management Service, ACU, www.acu.ac.uk/chems/onlinepublications/961780238.pdf (dostęp: 2.09.2010).
  • Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego [2008], red. J. Woźnicki, FNP, Warszawa.
  • Bird S.M. [2005], Performance Indicators: Good, Bad, and Ugly, "Journal of the Royal Statistical Society" Series A, vol. 168, issue 1.
  • Cave M. i in. [2006], The Use of Performance Indicators in Higher Education - The Challenge of the Quality Movement, "Higher Education Policy Series", vol. 34.
  • Dill D. [1999], Academic Accountability and University Adaptation: The Architecture of an Academic Learning Organization, "Higher Education", vol. 38, nr 2.
  • Fielden J. [1997], Benchmarking University Performance, "CHEMS Paper", No. 19, www.acu.ac.uk//chems/onlinepublications/930914591.pdf (dostęp: 6.08.2008).
  • Freeman T.M. [1995], Performance Indicators and Assessment in the Stat. University of New York System, "New Directions for Higher Education", vol. 91.
  • Gates S.M. i in. [2002], Ensuring Quality and Productivity in Higher Education. An Analysis of Assessment Practices, ASHE - ERIC Higher Education Report, ERIC, Washington DC.
  • Goldstein H. [1992], Statistical Information and the Measurement of Education Outcomes, "Journal of the Royal Statistical Society" Series A, vol. 155, issue 3.
  • Goldstein H. [1998], Multilevel Models for Analyzing Social Data [w:] Encyclopedia of Social Research Methods, http://www.cmm.bristol.ac.uk/team/HG_Personal/multilevel-models-for-social-data.pdf (dostęp: 10.11.2010).
  • Goldstein H. [2003], Multilevel Statistical Models, 3rd ed., Edward Arnold, London.
  • Goldstein H. i in. [1993], A Multilevel Analysis of School Examination Results, "Oxford Review of Education", vol. 19, nr 4.
  • Góra M., Sztanderska U. [2006], Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy, MPiPS, Warszawa.
  • Górniak J. i in. [2009], Ocena wpływu projektów zrealizowanych dzięki funduszom europejskim przez uczelnie wyższe z terenu województwa małopolskiego na wzrost konkurencyjności regionu oraz wzmocnienie sektora badawczo-naukowego w województwie, Kraków, http://www.politykarozwoju.obserwatoria.malopolska.pl/Files.mvc/134/Raport-SZK_WYZ.pdf (dostęp: 9.11.2010).
  • Górniak J. i in. [2010], Uczelnie wyższe a rozwój Małopolski, Małopolskie Studia Regionalne, nr 1/18.
  • Hamalainen K. [2002], Benchmarking in the Improvement of Higher Education, ENQA Workshop Reports 2, Helsinki.
  • Herbst M. [2007], Financing Public Universities. The Case of Performance Funding, Springer, Dordrecht.
  • Jelonek M. [2007], Pomiar pozycji szkół wyższych - prawomocność konstruowania rankingów [w:] Badanie konkurencyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw i produktów na rynku, red. S. Mynarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Kearsley G. [1981], Costs, Benefits & Productivity in Training Systems, Addison-Wesley, Reading, MA.
  • Lund H. [1998], Benchmarking in UK Higher Education [w:] Benchmarking in Higher Education: An International Review, Commonwealth Higher Education Management Service, CHEMS, London.
  • McKinnon K.R., Walker S.H., Davies D. [2000], Benchmarking. A Manual for Australian Universities, Department of Education, Training and Youth Affairs (DETYA) Higher Education Division.
  • Monk D.H., Walberg H.J., Wang M.C. [2001], Improving Educational Productivity, Age Publishing, Greenwich.
  • Nazarko J. i in. [2008], Ogólna koncepcja benchmarkingu i jego stosowalność w szkolnictwie wyższym [w:] Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego, red. J. Woźnicki, FNP, Warszawa.
  • Pugh G., Coates G., Adnett N. [2005], Performance Indicators and Widening Participation in UK Higher Education, "Higher Education Quarterly", vol. 59, nr 1.
  • Review of Performance Indicators. Outcomes and Decisions [2007], HEFCE, vol. 14.
  • Trow M. [1996], Trust, Markets and Accountability in Higher Education: A Comparative Perspective, "Higher Education Policy", vol. 32, nr 4.
  • University System of Georgia. Benchmarking Study [2000], University of Georgia, Georgia.
  • Victor B., Cullen J.B. [1987], A Theory and Measure of Ethical Climate in Organization, "Research in Corporate Social Performance and Policy", vol. 9.
  • Yang M. i in. [1999], The Use of Assessment Data for School Improvement Purposes, "Oxford Review of Education", vol. 25, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229913

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.