PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 894 | 73--94
Tytuł artykułu

Typy mentalne odbiorców a uczestnictwo w kulturze artystycznej. Refleksje nad wynikami badań przeprowadzonych wśród mieszkańców Krakowa

Warianty tytułu
The Mental Types of Recipients of and Participation in Artistic Culture - Reflections on the Results of Research Carried out among Inhabitants of Cracow
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest problem badania uczestnictwa w kulturze artystycznej. Punkt wyjścia prowadzonych rozważań stanowi stwierdzenie, że współczesne uczestnictwo w kulturze artystycznej jest z perspektywy jednostki zarówno aktem estetycznym, jak i działaniem społecznym. Dlatego też socjologiczna analiza uczestnictwa powinna odwoływać się do postawy mentalnej odbiorcy kultury, kształtowanej w procesie definiowania sytuacji uczestnictwa w kulturze artystycznej. Postawa ta, na którą składają się: definiowanie przedmiotu uczestnictwa (poprzez sytuowanie go w świadomości odbiorcy) oraz definiowanie relacji z przedmiotem uczestnictwa (poprzez przypisywanie mu określonego typu znaczenia), jest podstawą do wyróżnienia swoistych typów mentalnych odbiorców. Następnie autor, odwołując się do badań zrealizowanych wśród mieszkańców Krakowa, przedstawia charakterystykę empiryczną wybranych typów mentalnych w kontekście zmiennych demograficznych oraz w kontekście zmiennych opisujących aktywność kulturalną badanych. (abstrakt autora)
EN
The subject of this paper is the problem of researching participation in artistic culture. The analysis begins from the thesis that contemporary participation in artistic culture, regarded from the perspective of the individual, is both aesthetic act and social action. Sociological analysis of the participation in artistic culture should therefore be based on the mental attitude of the receiver of culture, which is constructed during the process of defining the situation of participation in artistic culture. This attitude consists in defining the subject of participation (by locating it in the consciousness of the recipients of culture) and defining the relation with this subject (by connections with the type of signification) which together form the basis for distinguishing specific mental types of recipients of artistic culture. Based on his empirical research of the citizens of Cracow, the author then presents the empirical characteristics of the selected types in the context of demographic variables and the respondents' cultural activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Arts and the People. A Survey of Public Attitudes and Participation in the Arts and Culture in New York State [1973], Conducted for the American Council for the Arts in Education with support from the New York State Council on the Arts by National Research Center of the Arts, New York.
  • Bauman Z. [2006], Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie Kraków.
  • Bauman Z. [2007], Liquid Arts, "Theory, Culture & Society", vol. 24(1).
  • Bourdieu P. [2005], Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Scholar, Warszawa.
  • DiMaggio P. [1987], Classification in Art, "American Sociological Review", vol. 52.
  • DiMaggio P., Mukhtar T. [2004], Arts Participation as Cultural Capital in the United States, 1982-2002. Signs of Decline?, "Poetics", vol. 32.
  • DiMaggio P., Useem M. [1978], Social Class and Arts Consumption: The Origins of Class Differences in Exposure to the Arts in America, "Theory and Society", nr 5.
  • The Economy of Culture in Europe [2006], KEA European Affairs, October, http://www.keanet.eu.
  • The Europeans, Culture and Cultural Values [2007], European Commission 2006, European Cultural Values, 2007 Special Eurobarometer 278/6, http://ec.europa.eu/culture/index_en.htm (dostęp: 12.05.2010).
  • Grad J. [1997], Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Wydawnictwo UAM, Poznań.
  • Halle D. [1993], Inside Culture. Art and Class in the American Home, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Hong Kong Arts & Cultural Indicators [2005], Hong Kong Arts Development Council, International Intelligence on Culture and Cultural Capital Ltd. and Partners, http://www.hkadc.org.hk/rs/File/info_centre/reports/200510_hkartnculture_report.pdf (dostęp: 7.06.2010).
  • Kisiel P. [2003], Współczesna kultura artystyczna. Społeczny wymiar uczestnictwa, Wydawnictwo UEK, Kraków.
  • Kłoskowska A. [1972], Społeczne ramy kultury, PWN, Warszawa.
  • Ossowski S. [1966], Socjologia sztuki [w:] Dzieła, t. 1, PWN, Warszawa.
  • Peterson R.A. [1992], Understanding Audience Segmentation: From Elite and Mass to Omnivore and Univore, "Poetics", vol. 21.
  • Survey of Public Participation in the Arts (SPPA) 1982-2009 [2010], National Endowment for the Arts (NEA), http://www.cpanda.org/data/profiles/sppa.html (dostęp: 1.06.2010).
  • Torche F. [2007], Social Status and Cultural Consumption: The Case of Reading in Chile, "Poetics", vol. 35, www.elsevier.com/locate/poetic (dostęp: 9.02.2010).
  • Trewin D. [2006], Discussion Paper: Arts and Cultural Heritage in Australia - Key Issues for an Information Development Plan, Australian Bureau of Statistics, 2006, www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/ProductsbyCatalogue/97FB469645F0C943CA257130007055BD?OpenDocument (dostęp: 7.06.2010).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229917

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.