PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 93 Współczesna gospodarka - wyzwania, dylematy perspektywy rozwoju | 132--141
Tytuł artykułu

Ochrona praw konsumenta na rynkach usług finansowych w Unii Europejskiej - regulacje prawne i ocena ich skuteczności w świetle badań konsumenckich

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Customer Protection in the Financial Services Market in the European Union - Legal Regulations and Evaluation of Their Effectiveness under the Survey of Consumers' Rights
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie przedsięwzięć oraz inicjatyw, głównie o charakterze prawnym, które mają na celu stworzenie przyjaznych i bezpiecznych dla konsumenta rynków usług finansowych oraz zweryfikowanie ich skuteczności na podstawie wyników badań, mające na celu ocenę tych rynków przez konsumentów. (fragment tekstu)
EN
The paper aims at customers' protection issues which are the main field of the customer policy in the European Union. It focuses on the foundations of the customer policy in terms of establishing, implementing and adhering regulations that should result in the customers' better perception of the service markets in EU. Main reasons for which the European legislator takes up such initiatives is to build safe and customer-friendly market on which the customer will have an open access to services including cross-border ones. On the other hand the paper performs the efficiency of such regulations, based on results of customer research. It shows that despite all legislative efforts, European customers don't perceive services markets especially financial ones as safe and transparent enough to fully benefit from them. The main conclusion is that the European legislator should focus on the other priorities of the customer policy such as education, information and broadening the knowledge of the functioning of the services markets in EU. In this way they will be able to take up conscious decisions on the service markets and tap the possibilities created by the European legislator. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Commission Staff Working Paper. The Consumer Market Scoreboard. Making Markets Work for Customers. Sixth edition - October 2011. Komisja Europejska, Bruksela 2011, http://ec.europa.eu/consumers/consumer_research/editions/docs/6th_edition_ scoreboard_en.pdf.
  • Communication from the Commission to the Council, the European Parliament and the European Economic and Social Commitee, EU Consumer Policy Strategy 2007- 2013. Empowering Customers, Enhancing Their Welfare, Effectively Protecting Them. Commission of the European Communities, Bruksela 2007, http://ec.europa.eu/ consumers/overview/cons_policy/doc/EN_99.pdf.
  • Consumer Attitudes Towards Cross-border Trade and Consumer Protection, Analytical Report. Flash Eurobarometr. Generalna Dyrekcja Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumenta, marzec 2011, http://ec.europa.eu/consumers/strategy/ docs/consumer_eurobarometer_2011_en.pdf [dostęp: 19.11.2011].
  • Consumer Market Monitoring Dashboard, Monitoring Consumer Markets in the European Union. Significant Market Research. Growth for Knowledge. Generalna Dyrekcja ds. Zdrowia i Ochrony Konsumenta, Bruksela 2011, http://ec.europa.eu/ consumers/strategy/docs/EC_Market_Monitoring_2011_en.pdf.
  • Consumer Market Monitoring Dashboard, Monitoring Consumer Markets in the European Union. Significant Market Research. Growth for Knowledge. Generalna Dyrekcja ds. Zdrowia i Ochrony Konsumenta, Bruksela 2011 http://ec.europa.eu/ consumers/strategy/docs/EC_Market_Monitoring_2011_en.pdf
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Ozimek I.: Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce. PWE, Warszawa 2005.
  • http://ec.europa.eu.
  • http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/335137.html.
  • Kieżel E.: Przesłanki, istota i cele ochrony interesów konsumentów. W: Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej. Red. E. Kieżel. Difin, Warszawa 2007.
  • Kozłowski M.: Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem usług finansowych. Związek Banków Polskich, Warszawa 2005.
  • Kruszka M.: Bankowość transgraniczna. Studium prawno-ekonomiczne. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Warszawa 2011.
  • Norgren C.: Sprawnie funkcjonujące rynki - wyzwanie dla urzędów antymonopolowych i rządów. W: Ochrona konkurencji i konsumentów w Polsce i UE. Red. C. Banasiński. UOKiK, Warszawa 2005.
  • Penczar M.: Ochrona konsumenta na integrującym się rynku bankowym w Unii Europejskiej. "Bank i Kredyt" 2007, nr 7.
  • Pyskło E.: Prawa konsumenta transgranicznych usług finansowych w świetle wybranych dyrektyw Unii Europejskiej. Związek Banków Polskich, Warszawa 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.