PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 16 | 97--111
Tytuł artykułu

Wytwarzanie wartości ekonomiczno-społecznej a zmiany obowiązującego sposobu gospodarowania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Creating Socio-Economic Value and Changes in Model of Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono ideę, w której maksymalizacja zysku nie wydaje się być najważniejszym celem dla współczesnych przedsiębiorstw. Na podstawie literatury i badań empirycznych starano się wskazać te działania podejmowane przez przedsiębiorstwa w interesie społeczności lokalnej, które mają wpływ nie tylko na budowanie dobrego samopoczucia przedsiębiorców, ale i na jakość życia. Artykuł kończą wnioski, w których starano się odpowiedzieć na pytanie: jaki rodzaj zysku może doprowadzić do realizacji tego nowego modelu?
EN
The article presents the idea that the maximisation of profit seems not to be the most important goal for contemporary enterprises. The author - basing on literature and empirical research - tries to indicate those activities undertaken by enterprises in the interest of the local community that have an impact not only on building managers' mental well-being and quality of life. They are also different kinds of CSR activities, but they could also be considered as proof of changing the economic model. The article ends with conclusions in which the author tries to answer the following question: what kind of profit could bring about the realisation of that new model. (original abstract)
Rocznik
Tom
16
Strony
97--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • B. Fiedor, Kryzys gospodarczy, a kryzys ekonomii jako nauki, "Ekonomista" 2010, nr 4, s. 453
  • Z. Hull, Społeczne uwarunkowania i filozoficzne podstawy rozwoju zrównoważonego, [w:] Edukacja, Tradycje, Rzeczywistość, Przyszłość. Materiały pokongresowe I Zachodniopomorskiego Kongresu Edukacyjnego, red. Cz. Plewka, CDiDN, Szczecin 2005, s. 141
  • M. Masztalerz, Wartość jako nadrzędny cel działalności przedsiębiorstwa, [w:] Gospodarka - rynek - przedsiębiorstwo. Uwarunkowanie rozwoju i zasady funkcjonowania, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008, s. 178
  • M. Porter, M. Kramer, Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, "Harvard Business Review Polska" 2011, nr 99, s. 38
  • J. Zieleniewski, Organizacja zespołów ludzkich, wyd. IV, PWN, Warszawa 1978, s. 222.
  • C. Kornevall, Zrównoważony rozwój: szansa dla środowiska, wyzwania dla biznesu, [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do "Harward Business Review Polska" 2008, s. 59, 62, 64
  • J. Dymowski, Problematyka mierzenia opłacalności działań społecznie odpowiedzialnych, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 153
  • M. Pindelski, CSR na styku organizacji i klienta - odpowiedzialność społeczna sprzedaży, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 209.
  • L. von Mises, Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludviga von Misesa, Warszawa 2011, s. 703-705.
  • T. Sedláček, Ekonomia dobra i zła, Studio Emka, Warszawa 2012, s. 225
  • M. Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii, Fijorr Publishing, Warszawa 2012, s. 5.
  • Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1999, s. 113;
  • M. Michalik, Szkice o kryteriach moralnych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980, s. 124
  • A. Wojtyna, Współczesna ekonomia - kontynuacja czy poszukiwanie nowego paradygmatu? [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. B. Fiedor, Z. Hockuba, PTE, Warszawa 2009, s. 44-47.
  • G. Kołodko, Neoliberalizm i światowy kryzys gospodarczy, "Ekonomista" 2010/1, s. 122
  • R. Mrówka, Nowa Gospodarka a CSR, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 32-43
  • M. Porter, F.L. Reinhardt, Strategiczne podejście do klimatu, "Harvard Business Review Polska" 2008, nr 1, s. 20
  • D.A. Lubin, D.C. Esty, Imperatyw zrównoważonego rozwoju, "Harvard Business Review Polska" 2012, nr 109.
  • J. Szumniak-Samolej, Druga generacja społecznej odpowiedzialności biznesu, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 55.
  • D.C. Hambrick, P.A. Mason, Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, "Academy of Management Review" 1984, nr 9, s. 193
  • B. Klimczak, Trudne związki katolickiej nauki społecznej i ekonomii, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2012, nr 1, s. 23
  • K. Bachnik, Kultura organizacyjna a wdrażanie inicjatyw z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 239
  • M. Greszta, Oczekiwania społeczne zmieniają zachowanie firm w Polsce, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 15
  • A. Stachowicz-Stanusch, Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice 2007, s. 24-25.
  • E. Stanoch, K. Pałamarz, Batalia o zaangażowanego pracownika, "Harvard Business Review Polska" 2007, nr 6, s. 22.
  • L Anam, E. Szul-Skjoedkrona, E. Zamościńska, Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Przewodnik dla CEO i executives, CSRinfo, Warszawa 2012, s. 4-6
  • M. Ferretti, 2012, Kryzys finansowy a odpowiedzialność społeczna w Polsce, [w:] Społeczna Odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, P. Płoszajski (red.), OpenLinks, Warszawa, 2012, s. 183
  • P. Rabiej, Czas na strategię CSR, [w:] dpowiedzialny Biznes, Suplement do "Harward Business Review Polska" 2008
  • T. Gasiński, G. Piskalski, Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009 , s. 15.
  • Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2011, s. 171
  • J. Stryczek, To nie korporacja niszczy człowieka. Niszczy zgoda na wygodne, otyłe życie, rozmowa wyemitowana w rozgłośni radiowej TokFm (rozm. K. Głowacka), http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13253959,Ks__Stryczek__To_nie_korporacja_niszczy_czlowieka_.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231325

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.