PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 24 | 201--218
Tytuł artykułu

Wpływ inżynierii wiedzy na wspomaganie zarządzania wiedzą w organizacji

Warianty tytułu
The Influence of Knowledge Engineering on Knowledge Management Support in Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Systemy eksportowe mogą stanowić bardzo skuteczną technologię wspomagającą zarządzanie wiedzą, zwłaszcza w dobie Internetu, który - jak się wydaje - przyczynia się do renesansu technologii. Daje się również zaobserwować wzrost zainteresowania inżynierią wiedzy w odniesieniu zarówno do sztucznej inteligencji, której jest częścią, jak i do zarządzania wiedzą, którą można skutecznie wspomagać w niektórych obszarach. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper deals with knowledge engineering and expert systems as important part of computer science methods and tools supporting the knowledge management process. Some of expert systems used as advisory systems in the field of medicine, healthcare and public administration are exemplified. Additionally, the essence and possibilities of knowledge engineering methods, supporting the knowledge management, is discussed and described. The general thesis of the paper is conclusion that the both knowledge engineering and expert systems should be regarded as potentially valuable tools supporting knowledge management and being integral part of this process, what corresponds strictly with some works of Jay Liebowitz. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
201--218
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Artificial Intelligence Terminology - a reference guide, red. C. Beardon, Wiley, New York 1989.
  • Beckman T.J., The Current State of Knowledge Management, w: Knowledge Management Handbook, red.}. Liebowitz, CRC Press, London 1999.
  • Rule-Based Expert Systems, The MYCIN Experiments of the Stanford Heuristic Programming Project, red. B.G. Buchanan, E.H. Shortliffe, Addison-Wesley, Reading MA 1984.
  • Cardillo E. et al., A Methodology for Knowledge Acquisition in Consumer-Oriented Healthcare, w: Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, red. A. Fred et al., seria: Commuications in Computer and Information Science 128, Springer-Verlag, Heidelberg 2011.
  • De Hoog R., Knowledge Acquisition and Design Support Methodology for Structuring the KBS Integration Process, w: Knowledge Management: Dealing Intelligently with Knowledge, red. J. Liebowitz, CRC Press, London 1997.
  • Debenham J., Knowledge Engineering, Springer-Verlag, Heidelberg 1998.
  • Encyclopedia of Artificial Intelligence, vol. 1, red. S.C. Shapiro, Wiley, New York 1990.
  • Fagan L. et al., Knowledge Acquisition and Strategic Therapy Panning for Cancer Clinical Trials, w: Artificial Intelligence in Medicine, red. I. De Lotto, M. Stefanelli, North-Holland, Amsterdam 1985.
  • Fathi M., Holland A., Modelling Uncertainties in Advanced Knowledge Management, w: Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management, red. A. Fred et al., seria: Communications in Computer Science 128, Springer-Verlag, Berlin 2011.
  • Gołuchowski J., Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzę, Prace Naukowe UE, Katowice 2007.
  • Hayes-Roth F, Waterman D.A., Lenat D.B., Building Expert Systems, Addison-Wesley, Reading MA 1983.
  • Huntington D., Knowledge-Based Systems: A Look at Rule-Based Systems, w: Knowledge Management Handbook, red. J. Liebowitz, CRC Press, New York 1999.
  • Jackson P., Introduction to Expert Systems, third edition, Addison-Wesley, Reading MA 1999.
  • Jashapara A., Zarządzanie Wiedzą, PWE, Warszawa 2006.
  • Kendal S., Creen M., An Introduction to Knowledge Engineering, Springer-Verlag, London 2007.
  • Kielan K., Kucharska-Pietura K., Kwiatkowska M., Michalik K., Węgrzyn-Wolska K., PHOENIX -AI Technology in Neuroscience Evidence Base Medicine, w: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym '08, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Prace Naukowe UE, Katowice 2008.
  • Kulikowski C.A., Weiss S.M., Representation of Expert Knowledge for Consultation: The CASNET and EXPERT Projects, w: Artificial Intelligence in Medicine, red. P. Szolowitz, Westview Press, Boulder, Colorado 1982.
  • Kwiatkowska M., Michalik K., Evaluation of Efficacy of Continuous Positive Airway Preassure Treatment Using Telehealth and Fuzzy-Logic Based Approach, w: Technologie Wiedzy w Zarządzaniu Publicznym '08, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Prace Naukowe UE, Katowice 2008.
  • Kwiatkowska M., Michalik K., Kielan K, Computational Representation of Medical Concepts: A Semiotic and Fuzzy Logic Approach, w: Soft Computing in Humanities and Social Sciences, red. R. Seising, V. Sanz, Springer-Verlag, Berlin 2012.
  • Kwiatkowska M., Michalik K, Maghaddam A.B., The Role of Knowledge Management and Telehealth in Patient Self-management of Chronic Disorders: An Ontological Approach, w: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym '09, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Prace Naukowe UE, Katowice 2009.
  • Liebowitz J., Expert systems: An integral part of knowledge management, "Kybernetes" 1998, vol. 27, issue 2.
  • Liebowitz J., Knowledge Management, Learning from Knowledge Engineering, CRC Press, London 2001.
  • Liebowitz J., What They Didn't Tell You about Knowledge Management, The Scarecrow Press, Oxford 2006.
  • Michalik K., Intelligent Decision Support System Using the Hybrid Architecture, w: Proc. of the conf. AICM '04 Artificial Intelligence in Control and Management, red. J.S. Zieliński, Łódź Sept. 14th, 2004.
  • Michalik K., Intelligent System for Financial Analysis, w: SPICIS '94 - Second Singapore International Conference on Intelligent Systems, 14-17 November, Singapore 1994.
  • Michalik K, PC-EXPERT - Szkieletowy system ekspercki w języku logiki, materiały II Ogólnopolskiego Konwersatorium Polskiego Towarzystwa Cybernetycznego Sztuczna inteligencja, Warszawa 1987.
  • Michalik K., PC-EXPERT: Szkieletowy system ekspercki w języku logiki, w: Systemy wspomagania decyzji - aspekty metodologiczne, red. H. Sroka, Prace Naukowe UE w Katowicach, Katowice 1988.
  • Michalik K, PC-Shell/SPHINX jako narzędzie tworzenia systemów ekspertowych, w: Systemy ekspertowe - wczoraj, dziś i jutro. Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach, red. J. Gołuchowski, B. Filipczyk, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2010.
  • Michalik K, Reguły biznesowe w zarządzaniu wiedzą, w: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym '2011, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Prace Naukowe UE, Katowice 2011 (w druku).
  • Michalik K., Selected Aspects of Multi-Level Hybrid AI Environment for Decision Support, "Journal of Artificial Intelligence Studies (Special Issue)" 2004, vol. 1, no. 2 (24), Univ. of Podlasie.
  • Michalik K., Systemy ekspertowe jako narzędzie wspomagające zarządzanie wiedzą, w: Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach - komunikacja elektroniczna, red. M. Pańkowska, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2011.
  • Michalik K., Systemy ekspertowe - narzędzie wspomagania decyzji, w: Systemy produkcyjne - teoretyczne i praktyczne problemy projektowania, konferencja SYPRO, Politechnika Warszawska, Warszawa 1987.
  • Michalik K, Zarządzanie wiedzą w organizacji z użyciem hybrydowego systemu ekspertowego, w: Wyzwania rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw: innowacje, technologie, kryzys, red. A. Zakrzewska-Bielawska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
  • Probst G. et al., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Raczkowski K., Zarządzanie wiedzą w administracji celnej w systemie bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
  • Skyrme D.J., Knowledge Networking: Creating the Collaborative Enterprise, Butterworth- -Heinemann, Oxford 1999.
  • Spek R. van der, Spijkervet A., Knowledge Management: Dealing Intelligently with Knowledge, w: Knowledge Management and its Integrative Elements, red. J. Liebowitz, CRC Press, London 1997.
  • Swan J. et al., Knowledge Management - the Next Fad to Forget People, w: Proc. of the 7th European Conf. on Information Systems, Copenhagen 1999.
  • Waterman D., A Guide to Expert Systems, Addison-Wesley, Reading MA 1985.
  • Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. K. Perechuda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231613

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.