PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 20 | nr 1 | 181--192
Tytuł artykułu

Strategia koopetycji w klastrach

Warianty tytułu
Coopetition Strategy in Clusters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcje działalności gospodarczej przedsiębiorstw zmieniały się w ostatnich dekadach. Duży wpływ na taką sytuację miała postępująca globalizacja, rozwój nowoczesnych form komunikacji. Zmiany te pomogły w znacznym stopniu zrozumieć istotę konkurencyjności przedsiębiorstw i dostrzec, że koncepcja rozwoju oparta na klastrach jest istotna, ponieważ są one postrzegane jako jedna z form budowania konkurencyjności. W artykule zaprezentowano problematykę zespolenia się konkurencji i współpracy w jeden typ relacji i interakcji, który jest cechą charakterystyczną dla mezosystemów gospodarczych takich jak klastry. Wydaje się, że połączenie konkurencji i współpracy prowadzi do wyłonienia się nowego sposobu regulacji zachowań podmiotów gospodarczych - koopetycji. (abstrakt oryginalny)
EN
Concepts related to business activity of companies have changed in the last decades. The situation was to a large extent caused by expanding globalization and development of modern forms of communication. These changes influenced the understanding of the nature of competition between companies and lead to recognition of the significance of the development concept based on clusters, which are perceived as one of the ways to develop competitiveness. The article presents issues related to integration of competition and cooperation into one type of relation and interaction, which is a characteristic feature of economic mesosystems such as clusters. It seems that integration of competition and cooperation leads to emergence of a new type of behaviour among business entities-coopetition. (original abstract)
Rocznik
Tom
20
Numer
Strony
181--192
Opis fizyczny
Twórcy
  • Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie
Bibliografia
  • Porter M.E., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985. ISBN 0029250900.
  • Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. AE, Wrocław 2000. ISBN 83-7011-434-2.
  • Czakon W., Więzi międzyorganizacyjne jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. [W:] J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa w Katowicach, Katowice 2006, s. 167-176. ISBN 83-85587-18-7.
  • Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 9, s. 10-13.
  • Stonehouse G. [et al.], Globalizacja, strategia i zarządzanie, tłum. M. Albigowski, J.F. Dąbrowski, Wyd. Feiberg SJA, Warszawa 2001. ISBN 83-88667-03-3.
  • Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012. ISBN 978-83-7417-605-7.
  • Mucha-Kuś K, Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania, "Przegląd Organizacji" 2010, nr 2, s. 9-12.
  • Czakon W., Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości, "Przegląd Organizacji" 2009, nr 12, s. 11-14.
  • Jankowska B., Konkurencja czy kooperacja?, "Ekonomista" 2009, nr 1, s. 67-89.
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 roku w sprawie udzielania przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, Dz.U. z 2006 r., nr 226, poz. 1651.
  • Benchmarking klastrów w Polsce - 2010, Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7633-089-1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231719

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.