PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | z. nr 11 | 345--357
Tytuł artykułu

The Standard of Education Costs Within the Allocative Function of Public Finances Sector

Autorzy
Warianty tytułu
Standard kosztów kształcenia w alokacyjnej funkcji sektora finansów publicznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The allocative function of the public finances system requires taking a new perspective on the method of calculating the value of the financial means, directed to the units of local self-government with the aim of realization of public tasks. The article makes an attempt at presenting a method of calculating the standard of education costs in Poland. The paper includes methodological indications concerning the calculation of:the compulsory number of hours in respective types and kinds of schools per number of teaching posts,the payroll cost of one teaching post in schools run by units of local self-government (JST).The methodological remarks concern the instutitions run by rural communes. The proposed calculation method can also be employed with regard to the institutions subordinated to other JST (urban, and rural- urban communes, districts, regional governments). (original abstract)
Funkcja alokacyjna systemu finansów publicznych wymaga nowego spojrzenia na sposób liczenia środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań publicznych. Artykuł jest próbą zaprezentowania sposobu liczenia standardu kosztów kształcenia w Polsce. W artykule zostały zamieszczone uwagi metodologiczne w zakresie liczenia:obowiązkowego wymiaru godzin w poszczególnych typach i rodzajach szkół w przeliczeniu na etaty nauczycielskie,kosztów jednego etatu nauczycielskiego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST).Uwagi metodologiczne dotyczą bazy placówek, dla których organem prowadzącym są gminy wiejskie. Zaproponowaną metodologię liczenia można także zastosować w placówkach podlegających innym JST (gminy miejskie i miejsko-wiejskie, powiaty, województwa samorządowe). (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
345--357
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University Life Sciences - SGGW
Bibliografia
  • Kowalska I., School Resource Utilization Study, World Bank Report, Warszawa, 2000.
  • Kowalska I., Finansowanie oświaty w gminach wiejskich. Wybrane aspekty, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003 (a).
  • Kowalska I.., Economic determinants of human resource influence on the development of rural areas, [in:] Economic science for rural development, Maquette Ltd. "Jelgavas Tipografija", Jelgava, 2003 (b).
  • Kowalska I., System finansowania edukacji w Polsce w świetle przemian cywilizacyjnych, [in:] Kształcenie zawodowe w teorii i praktyce edukacyjnej, Kozubska A., Zduniak A. (ed.), Dom Wydawniczy Elipsa, Poznań 2006 (a).
  • Kowalska I., Finansowe instrumenty wspierania sektora edukacji w erze gospodarki opartej na wiedzy, [in:] Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Strategie rozwoju, Szempruch J. (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006 (b).
  • Science and Government Series, Kukliński A. (series ed.), Vol. 4: The Knowledge-Based Economy. The Global Challenges of the 21 st Century; Vol. 5: The Knowledge-Based Economy. The European Challenges of the 21 st Century, State Committee for Scientific Research Republic of Poland, Warszawa 2000.
  • Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, Wilkin J. (ed.), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
  • Rachunkowość w oświacie praktyczny poradnik dla publicznych jednostek oświatowych, Wydawnictwo Vulcan, Warszawa 2006.
  • Ziółkowska W., Finanse publiczne. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231881

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.