PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | z. nr 11 | 519--533
Tytuł artykułu

Racjonalność zachowań konsumentów a poziom zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych

Warianty tytułu
Rational Consumer Behaviour and Level of Fulfilling Consumer's Needs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Odczuwanie potrzeb konsumpcyjnych przez członków gospodarstw domowych wywołuje ich konkretne postępowanie, określane w literaturze jako zachowania konsumpcyjne. Elementami zachowań konsumpcyjnych są wybory konsumpcyjne, czyli podejmowanie decyzji o potrzebach, które będą zaspokajane, kolejności ich realizowania, środkach ich zaspokajania oraz okolicznościach uzyskiwania i użytkowania środków konsumpcji. Procesy decyzyjne podejmowane przez konsumenta dążącego do zaspokojenia swoich potrzeb powinny być racjonalne. Z tego powodu podejmowane są próby wskazania kryteriów i mierników racjonalności takiego postępowania. W literaturze przedmiotu można spotkać między innymi następujące kryteria racjonalności:kryterium ekonomiczne;kryterium psychologiczne;kryterium społeczno-organizacyjne;kryterium biologiczne.Dla każdego z powyższych kryteriów racjonalności zachowań konsumpcyjnych zostały zaproponowane odpowiednie mierniki oceny tej racjonalności. W niniejszym opracowaniu przedstawiono pojęcie racjonalności zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych na tle zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych. Zostały przedstawione wybrane mierniki racjonalności zachowań konsumpcyjnych polskiego społeczeństwa. W tym celu wykorzystano dostępne dane publikowane przez GUS, CBOS oraz Pentor, a także raporty przygotowane na zlecenie ośrodków prasowych oraz ośrodków naukowo-badawczych. (abstrakt oryginalny)
EN
People from households realize their consumer needs and they un- dertake specified behaviour, so-called consumer behaviour. Hierarchy of needs, decisions about realizing some needs, consumer choices, choices of goods and services, circumstances of choices, occasions of choices, use of goods are parts of consumer behaviour. Decision process undertaken by consumers should be rational. A few criterions, tests, indexes exist in economic literature about rational consumer behaviour. For example:economic criterion,psychological criterion,social criterion,organizational criterion andbiological criterion.Conception of rational consumer behaviour and fulfillment of con- sumer's needs are described in this article. There are also some information about rational consumer behaviour in Polish society. Information about Polish society from: Central Statistical Office, The Public Opinion Research Center (CBOS), Pentor Research International were used in this article. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
519--533
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Badania ankietowe popytu konsumpcyjnego, PWE, Warszawa 1976.
  • Badania nad wzorami konsumpcji, Szczepański J. (red.), Ossolineum, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk 1977.
  • Engel J. F, Blackwell R. D., Miniard P. W., Consumer Behavior, The Dryden Press, Chicago 1995.
  • Internet i komputery: wyposażenie gospodarstw domowych, sposoby i cele korzystania, Komunikat z badań, CBOS, Warszawa , kwiecień 2006, www.cbos.pl.
  • Katony G., Psychological Analysis of Economic Behavior, McGraw - Hill, New York 1963.
  • Krasiński Z., Piasny J., Szulce H., Ekonomika konsumpcji, PWE, Warszawa 1984.
  • Luszniewicz A., Statystyka poziomu życia ludności, PWE, Warszawa 1972.
  • Ocena sytuacji materialnej, Komunikat z badań; Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" (190), CBOS, Warszawa , marzec 2006, www.cbos.pl.
  • Poziom satysfakcji życiowej Polaków w latach 1994-2005, Komunikat z badań; Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia", CBOS, Warszawa, styczeń 2006, www.cbos.pl.
  • Raport "e-comerce - ocena i prognoza rozwoju rynków: Polski, Europy Zachodniej i USA"; www.money.pl.
  • Raport: Prace domowe trzeba wykonywać, "Gazeta Pomorska", www.neww.org.pl.
  • Rynkowe zachowania konsumentów, E. Kieżel (red.), Akademia Ekonomiczna, Katowice 1999.
  • Senyszyn J., Potrzeby konsumpcyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995.
  • Stosunek Polaków do handlu, Opinie polskich konsumentów, Wyniki badania zrealizowanego dla Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan", luty 2006, Pentor; www.pentor.pl.
  • Struktura oszczędności gospodarstw domowych, grudzień 2005, http://fundusze.wp.pl.
  • Sytuacja gospodarstw domowych w 2005 roku w świetle wyników badań budżetów gospodarstw domowych, www.stat.gov.pl.
  • Włodarczyk-Śpiewak K., Czynniki determinujące strukturę konsumpcji młodych gospodarstw domowych, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2003.
  • Zachowania konsumentów - determinanty, racjonalność, E. Kieżel (red.), Akademia Ekonomiczna, Katowice 2003.
  • Zachowania zakupowe Polaków w 2004 roku, grudzień 2004, Pentor; www.pentor.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171232247

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.