Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Expected Value Theory as a Measure of Efficiency of Education in Relation to the Labour Market
Języki publikacji
Abstrakty
Celem głównym pracy jest zbadanie możliwości wykorzystania wartości oczekiwanej jako metody w doradztwie edukacyjno-zawodowym oraz w analizie i ocenie efektywności pracy szkół. Celem pośrednim jest zbudowanie modelu wyboru typu kształcenia/zawodu przy zastosowaniu drzewa decyzyjnego w kontekście zasady maksymalizacji oczekiwanej użyteczności. Praca składa się z trzech części. W części pierwszej przedstawiono algorytm obliczania wartości oczekiwanej, dane statystyczne do obliczeń, założenia przyjęte do budowy modelu decyzji, określono zbiór decyzji dopuszczalnych oraz warunki ograniczające decyzje i wybór modelu. Część druga pracy ma charakter praktyczny. W oparciu o zbiór decyzji dopuszczalnych (tj. możliwe warianty wyboru typu szkoły/zawodu ) oraz dane statystyczne przedstawiono sposób szacowania wartości oczekiwanej dla wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych w województwie śląskim w 2009 roku oraz konkretnej jednej szkoły zawodowej w Bielsku-Białej w roku 2011. Wartość oczekiwana może służyć jako kryterium optymalnej decyzji dotyczącej wyboru typu szkoły/zawodu, zgodnie z zasadą maksymalizacji oczekiwanej użyteczności (przynoszącej największą ekonomiczną korzyść lub minimalizującą stratę.) W części trzeciej dokonano oceny metody oraz wskazano możliwości wykorzystania jej w praktyce. Autorka stawia następującą hipotezę badawczą: wartość oczekiwana1 może zostać wykorzystana w doradztwie edukacyjno-zawodowym jako metoda wyboru typu kształcenia/zawodu. Hipotezę uzasadnia dowód logiczno-matematyczny oparty na danych statystycznych(fragment tekstu)
The article describes an application of the expected value and decision tree into the analysis of situation of high schools in Poland. Expected value, calculated on the basis of average wages received by the graduates of three types of schools (vocational schools, technical colleges, grammar schools) and the rate of passage of final exams in each of them, is utilized for finding the optimal choice of a student willing to minimalize the risk of finding badly paid employment after the graduation. The key issue is the consciousness of the choice of the path of future career. In current situation, resulting from unconscious or wrong educational choices made by the students, the system leads to waste of both money and student's talents. A junior-high leaver is forced to take the risk of choosing wrong type of education without the proper diagnosis of his skills. As believed by the author, this situation could be changed by the work of the career advisors (original abstract)
Rocznik
Strony
211--221
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- W.F. Samuelson, S.G. Marks: Ekonomia menedżerska. WPE, Warszawa 2009, s. 327.
- B.W. Lindgren: Elementy teorii decyzji. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1977, s. 19.
- M. Kabaj: Ekonomia tworzenia i likwidacji miejsc pracy. IPISS,Warszawa 2007, s. 25
- U. Jeruszka: Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy. IPISS Warszawa 2000, s. 34
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171232275