Warianty tytułu
Consumer Behaviour Changes in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Początek lat 90. XX w. stanowił dla Polski trudny okres transformacji i przemian. Nastąpiło przejście z gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej ścieżki rozwoju gospodarczego. Znikła ścisła ingerencja władz w kształtowanie się poziomu cen oraz reglamentacja towarów. Na rynku pojawiły się odmienne mechanizmy sterujące postępowaniem konsumentów. Jednym z efektów przemian było pojawienie się społecznego odczucia zubożenia. Równocześnie rozpoczęły się zmiany zachowań konsumpcyjnych członków gospodarstw domowych, inicjujące stopniową adaptację do odmiennych warunków życia. Zmiany uwidaczniają się m.in. w strukturze spożycia poszczególnych grup towarów żywnościowych. (fragment tekstu)
The end of nineties and the beginning of 21st century commenced complex systemic and social changes. The article focuses on the analysis of changes in Polish consumer behaviour during twelve years after political transformation. The analysis covers the years 1997-2008 data on consumption level of selected food products in primary units. The used data coming from the GUS' household budget surveys let to determine a consumption trend of the selected products. A line trend was estimated by the least square estimator. The results indicate a gradual wealth growth of Polish citizens, although opposite social feeling. (original abstract)
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- Budżety gospodarstw domowych w 2008 r. (2009), GUS, Warszawa
- Bywalec Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Metodyka badania budżetów gospodarstw domowych (1999), GUS, "Zeszyty Metodyczne i Klasyfikacje", nr 3
- http://www.poradnikhandlowca.com.pl/bezcms/archiwum/online02/03/raport3.html (10.06.2010)
- Rynek mleka, stan i perspektywy. Analizy rynkowe. Kwiecień 2006 (2008), Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki żywieniowej - Państwowy Instytut Badawczy, Agencja Rynku Rolnego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, październik
- Szulc A. (2007), Dochód i konsumpcja, [w:] Statystyka społeczna, red. T. Panek, PWE, Warszawa
- Warzecha K. (2005), Polskie gospodarstwa domowe w okresie przemian społeczno-gospodarczych. Analiza ekonometryczno-statystyczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice
- Włodarczyk-Śpiewak K. (2003), Czynniki determinujące strukturę konsumpcji młodych gospodarstw domowych, rozdz. 13 - System ochrony konsumenta w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171232699