PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 28 | 165--177
Tytuł artykułu

Modelowanie zależności zarządzania wiedzą względem zorientowania na wiedzę kadry kierowniczej przedsiębiorstw w procedurze clusterwise regression

Warianty tytułu
Modeling relationship between knowledge management and knowledge orientation of management using clusterwise regression
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Istnieje zróżnicowanie poglądów na temat relacji między orientacją na wiedzę kadry kierowniczej i zorientowaniem na wiedzę zarządzanych przez nią przedsiębiorstw. W artykule prezentuje się pogląd, że zależność ta jest zróżnicowana w zbiorowości przedsiębiorstw. Podstawą analizy był model konceptualny, zaproponowany przez Mazur, Rószkiewicz, Strzyżewską (2009). W identyfikacji heterogeniczności relacji między analizowanymi zmiennymi wykorzystano procedurę klasyfikacyjną uwzględniającą zmienność współczynników regresji w podgrupach badanej zbiorowości. Podstawą były wyniki badania empirycznego na losowej próbnie 852 średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce w 2005 r. (abstrakt oryginalny
EN
There exist different views and opinion on the links between knowledge orientation of management and knowledge orientation of the company. This paper suggests that the impact of management knowledge orientation on company knowledge orientation varies across companies. The proposed method of measurement of this relation was based on the concept of a company's knowledge orientation by Mazur, Rószkiewicz, Strzyżewska (2008). The method of clusterwise linear regression was applied to identify the heterogeneity in relation between this two variables. All the computations are based on the data from the randomly sample of 852 middle-sized companies in Poland in 2005. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
165--177
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Błaszczuk A., Brdulak J., Guzik M., Pawluczuk A., 2003, Zarządzanie wiedza w polskich przedsiębiorstwach, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Darroch J., 2003, Developing a measure of knowledge management behaviors and practices, Journal of Knowledge Management, Vol. 7, No.5, s.41-54.
  • Darroch J., McNaughton R., 2003, Beyond market orientation: Knowledge managenent and the innovativeness of New Zealand firms, European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 3/4, s. 574.
  • Darroch, R. McNaughton R., 2001, Developing a measure of knowledge management, w: N. Brontis (red.): World Congress on Intellectual Capital Readings, Butterworth Heinemann, Boston MA, s.226-242.
  • Dąbrowski J., Kołdakiewicz I., 2003, Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwach działających w Polsce- wyniki badan, w: B. Wawrzyniak (red.) Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwie, WSPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, s.151-178.
  • De SarboW., Corm W.L., 1988, A Maximum Likelihood Methodology for Clusterwise Linear Regression, Journal of classification, No. 5, s. 249-282.
  • Doktor K., 1998, Zawód menedzer w warunkach transformacji, w: Raport o zarządzaniu, Polskie przedsiębiorstwa i menedżerowie wobec wyzwań XXI wieku, red. B. Wawrzyniak, WSPiZ, Warszawa, s. 209-211.
  • Gierszewska G., 2004, Strategie zarządzania wiedza w przedsiębiorstwach - wyniki badań, Współczesne Zarządzanie nr2, s.20-38.
  • Gołębiowski T. 2001, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa.
  • Hambrick D.C., Mason P.A., 1984, Upper Echelone: The Organization as a Reflection its top Managers, Academiy of Management Review, No. 2, s. 193-306.
  • Kalińska M., 2006, Uwarunkowania wewnątrz organizacyjne zarządzania wiedza w polskich przedsiębiorstwach, w: Zarządzania wiedza jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M.J. Staniewicz, TNOiK, Toruń, s. 245.
  • Kohli A.K., Jaworski B.J., 1990, Market orientation. The construct, research propositions and managerial implications, Journal of Marketing, vo. 54, No. 2, s. 1-18.
  • Kohli A.K., Jaworski B.J., Kumar A., 1993, MARKOR: a measure of market orientation, Journal of Marketing Research, Vol. 30, November, s.467-477.
  • Kozuch, B., 2001, Zarządzanie kapitałem ludzkim" w: B. Kozuch (red.): Zarządzanie. Podstawowe zasady, Wydawnictwo Akademickie.
  • Mazur J., Rószkiewicz M., Strzyżewska M., 2008.
  • Narver J.C., Slater S.F., 1990, The effect of a market-orientation on business profitability, Journal of Marketing, Vol. 54, October, s.20-35.
  • Nishisato S., 1980, Analysis of categorical data: Dual scaling and its application, Toronto: University of Toronto Press, (maszynopis powielany).
  • Ordonez de Pablos P., 2002, Knowledge management and organizational learning: typologies of knowledge strategies in the Spanish manufacturing industry from 1995-to 1999, Journal of Knowledge Management, Vol. 6 No 1, s.52-62.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedza w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Romanowska M., Dworzecki Z. 2001, Teoria i praktyka zarządzania: w: M. Romanowska (red.): Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Rybak M. (red.), 2003, Kapitał ludzki a konkurencyjność przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa.
  • Sosnowska A. (red.), 2004, Systemy zarządzania wiedza i innowacja w polskich przedsiębiorstwach (w warunkach wejscia do UE) , IFGN Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Spath H., 1979, Clusterwise linear regression, Computing, no. 22 (4), s. 367-373.
  • Strojny M. (red.), 2004, Zarządzanie wiedzą w Polsce 2004 KPMG Advisory Services, Warszawa 2004.
  • Wedel M., DeSarbo W., 1995, A mixture likelihood approach for generalized linear models, Journal of Classification, No. 12, s. 21-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233005

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.