PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 11(XI) | nr 2 | 232--241
Tytuł artykułu

Analiza porównawcza metod wielokryterialnych w ocenie audiencji serwisów internetowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Comparative Analysis of Selected Multi-Criteria Method in the Evaluation of the Audience of Websites
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problem związany z oceną oraz określeniem właściwego metodycznego podejścia do wyboru metod w audiencji serwisów internetowych. Jako podstawę do zdefiniowania zbioru kryteriów posłużono się danymi wydobytymi bezpośrednio ze stron internetowych. Klasyfikację serwisów dokonano ze względu na największą oglądalność (audiencję), która została potwierdzona badaniami internetowymi. Podłoże metodyczne oceny stanowi zastosowanie metod wielokryterialnych w kontekście przedstawionych problemów. Dla zweryfikowania poprawności otrzymanych wyników wykorzystano metodę AHP oraz TOPSIS, jednocześnie wskazując na komplementarności powyższych rozwiązań. Uniwersalność metody AHP została potwierdzona poprzez wykorzystanie obliczeń wektorów preferencji oraz wartości funkcji użyteczności, które kolejno dały podstawę do weryfikacji wyników oceny z zastosowaniem metody Topsis. Całość kończą wnioski z przeprowadzonych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper is focuses on a proper methodical appraisal to selection of method in internet services audience. The set of presented criteria has been evaluate from the internet source directly. The classification of alternative was executed as regard on the largest ratings, which was confirmed on internet investigations. The problem of estimate the websites utility is complex because of the quantity as well as the incomparable of criteria collection. Methodical appraisal is the use of multi- criteria analyses methods in context of introduced problems. To verifying the results of estimate the method of AHP and Topsis was used, showing the complementariness of above mentioned solutions at once. Behind the assistance of pairwise comparison method has been defining the individual preference and utility of selected criterion which has been perform in further evaluation. Conclusion from the research conducted ends the study. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Chen S.J., Hwang C.L. (1992): Fuzzy Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, Springer, Berlin.
  • Fabisiak L. (2009): "Eksploracja danych w serwisach internetowych", "Metody Informatyki Stosowanej" III/2009 Tom 20.
  • Fabisiak L., Wolski W. (2010): "Metody analizy wielokryterialnej w ocenie użyteczności serwisów internetowych", Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą".
  • Hand D., Mannila H., Smith P. (2006): Eksploracja danych, WNT, Warszawa.
  • Hwang C.L., Yoon K. (1981): Multiple Attribute Decision Making Methods and Applictions Springer, Berlin Heidelberg.
  • Jahanshahlooa G.R., Hosseinzadeh Lotfia F., Izadikhahb M. (2006): Extension of the TOSIS method for decision-making problems with fuzzy data , Department of Math, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran 14515-775, IranbDepartment of Math, Islamic Azad University, Arak, Iran. (dostęp online: 5.06.2006).
  • Kabierz J., Turek M., Drzewiecki J, Makówka J.(2006): Ocena innowacyjności technologii eksploatacji węgla kamiennego metoda AHP.(dostęp online: 2006).
  • Lexer, M., Vakic, H. (2007): Multiple Criteria Decision Making in Natural Resource Management, Lecture Notes, Universität für Bodenkultur, Wien.
  • Mamaghani F. (2002): Evaluation and selection of an antivirus and content filtering software, St. John Fisher College, New York.
  • Murata T. (1989): Petri nets: properties, analysis and applications, Proc. IEEE 77(4).
  • Saaty, T.L. (1996): Multicriteria Decision Making, RWA Publications, Pittsburgh, PA.
  • Szarafińska M., Wątróbski J. (2009): "Zastosowanie metod wielokryterialnych do oceny technik modelowania procesów biznesowych - BPM", Strategie zarządzania e-biznesem w przedsiębiorstwach.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233169

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.