PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 1 | 46--55
Tytuł artykułu

Metody doskonalenia menedżerów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka artykułu przeanalizowała polską i zagraniczną literaturę dotyczącą metod kształcenia menedżerów. Przedstawiła rozróżnienie "szkolenia" i "doskonalenia", a także "kompetencji" i "umiejętności". Metody doskonalenia zostały przedstawione według podziału na te, które odbywają się w miejscu pracy (on the job), i te poza miejscem pracy (off the job). Autorka podkreśliła znaczenie kształcenia menedżerów dla organizacji. To menedżerowie kształtują wizerunek przedsiębiorstw i to w dużej mierze dzięki ich umiejętnościom zarządzane przez nich przedsiębiorstwa mogą osiągać sukces. Z niniejszego artykułu wynika, że organizacje mają ogromny wybór sposobów doskonalenia menedżerów wszystkich szczebli zarządzania, ale ich dobór wymaga dużej wiedzy i ostrożności. Wielką szansą dla polskich przedsiębiorstw są dofinansowania ze środków unijnych, dzięki którym istnieje możliwość doskonalenia kadry różnymi metodami. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
46--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Psycholog
Bibliografia
  • Courtis J. 1994. Przeprowadzanie wywiadów, w: D.M. Stewart (red.) Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Dziedzizzak A. 2000. Uwagi na temat kompetencji społecznej kierowników w kontekście pożądanych umiejętności menedżerskich. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 6 (9), s. 31-43.
  • Freas A., Sherman S. 2004. The Wild West of Executive Coaching. Harvard Business Review, nr 11 (82), s. 82-90.
  • Germain J. 2008. Why a Senior Manager Needs a Mentor. Training Journal, June, s. 47-50.
  • Instytut Zarządzania 2004. Rynek usług szkoleniowych dla przedsiębiorstw w Polsce, ekspertyza na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://www.parp.gov.pl/index/more/276.
  • Jaśko K., Kikiełka-Pucher D., Wasińska A. 2007. Korzyści z przeniesienia. Rotacja pracowników alternatywa szkolenia, uzupełnienie coachingu. Personel i Zarządzanie, nr 4, s. 44-49.
  • Koźmiński A.K. 2000. Jak zamknąć "Lukę Zarządzania"? Organizacja i Kierowanie, nr 2, s. 7-16.
  • Koźmiński A.K., Piotrowski W. 1995. Zarządzanie. Teoria i Praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Laguna M. 2004. Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Martyniak Z. 1996. Organizacja i zarządzanie. 60 problemów teorii i praktyki, Kluczbork: Antykwa.
  • McLaughlin H., Thorpe R. 1993. Action Learning - A Paradigm in Emergence: The Problems Facing a Challenge to Traditional Management Education and Development. British Journal of Management, nr 1 (4), s. 19-27.
  • Moore T.E. 1997. The Corporate University: Transforming Management Education. Accounting Horizons, nr 1 (11), s. 77-85.
  • Mroczek M. 2007. Firma najlepsza z najlepszych, najlepsi dla firmy. Personel i Zarządzanie, nr 2, s. 6-29.
  • Oleksyn T. 2001. Sztuka kierowania, Warszawa: Wyższa Szkota Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Warszawie.
  • PARP 2006. Potrzeby szkoleniowe małych i średnich przedsiębiorstw, raport finalny z badania ilościowego przygotowane przez MillwardBrown SMG/KRC dla Polskiej Akademii Rozwoju Przedsiębiorczości, http://www.parp.gov.pl/index/more/6889.
  • PARP 2009. Vademecum beneficjenta. PO KL działania 2.1 i 2.2., Warszawa: Polska Akademia Rozwoju Przedsiębiorstwa.
  • Parsloe E., Wray M. 2002. Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Pawłowski K. 1998. Kształcenie menedżerów przyszłości dla dużych przedsiębiorstw, w: P. Bohdziewicz i S. Borkowska (red.) Menedżer u progu XX wieku, s. 177-189. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
  • Pearson A.W. 1994. Kierowanie pracami badawczo-rozwojowymi, w: S.M. Stewart (red.) Praktyka Kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą, s. 376-377. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Per-Erik J., Styhre A. 2007. Coaching the Site Manager: Effects on Learning and Managerial Practice. Construction Management and Economics, nr 12 (25), s. 1295-1304.
  • Pinkowska-Zielińska H., Respondek A. 2005. Coaching. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1, s. 57-64.
  • Pocztowski A. 2003. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Rakowska A., Sitko-Lutek A., 2000. Doskonalenie kompetencji menedżerskich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sitko-Lutek A. 2006. Nowy paradygmat doskonalenia menedżerów. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4, s. 65-74.
  • Stoner J.A., Wankel C. 1996. Kierowanie, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Szałkowski A. (red.) 2002. Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty, Warszawa: Poltext.
  • Szałkowski A. 2000. Wprowadzenie do zarządzania personelem, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Turek D., Wojtczuk-Turek A. 2006. Wybrane aspekty rozwijania społeczno-psychologicznych menedżerów, w: S. Konarski (red.) Kompetencje społeczno psychologiczne ekonomistów i menedżerów teoria badania edukacja, s. 169-192. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Wales S. 2003. Why Coaching? Journal of Change Management, nr 3 (3).
  • Weinstein-Fitzgerald K. 1999. Action Learning, Warszawa: Petit.
  • Wojtaś-Jakubowska A. 2009. Trampolina do kariery. Personel i Zarządzanie, nr 2, s. 82-85.
  • Woźniak J. 2009 e-Learning w biznesie i edukacji, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Zielinski D. 2010. Training Games. HRMagazine, nr 3 (55), s. 64-66.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233521

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.