PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 2 | 55--66
Tytuł artykułu

Klastry turystyczne szansą rozwoju mikroregionów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Tourism Clusters as a Chance for a Regional Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka stanowi istotny element gospodarki światowej. W obliczu pogłębiającej się globalizacji, istotne jest zapewnienie konkurencyjności regionów. Celem artykułu było zaprezentowanie korzyści gospodarczych, wynikających z tworzenia klastrów w regionach o atrakcyjnych walorach turystycznych. Klastry turystyczne umożliwiają osiągnięcie synergicznego efektu działania poszczególnych firm. Realizują to poprzez przeprowadzanie działań na różnych płaszczyznach, które dla pojedynczego przedsiębiorcy, czy też jednostki samorządu terytorialnego, są niemożliwe do zrealizowania. Wzrost gospodarczy pobudzany jest poprzez wzrost efektywności (zwiększony przepływ wiedzy, informacji, najlepszych praktyk za pośrednictwem szkoleń i współpracy z jednostkami badawczymi, obniżanie kosztów działalności, lepsze warunki negocjacji cen zaopatrzenia), a także poprzez zwiększenie zainteresowania lokalną ofertą turystyczną na skutek wspólnych działań na rzecz strategii, marketingu, tworzenia kluczowych atrakcji itp. Wyniki badań, przeprowadzonych przez autorkę artykułu w regionie turystycznym Mierzei Wiślanej (woj. pomorskie), świadczą o jego wysokiej specjalizacji gospodarczej w dziedzinie turystyki. (oryginalny abstrakt)
EN
Tourism clusters generate many economical benefits and provide necessary tools for obtaining competitive advantages of regions on the market. Polish tourism industry does not implement clustering policy sufficiently. Thus there is a strong need for determination of factors affecting clusters formation and creating substancial support in terms of policy realization. It will be helpful in boosting economies of regions specialized in tourism. (original abstract)
Rocznik
Strony
55--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Barkley David L., Henry Mark S. (2001), Advantages and disadvantages of targeting industry clusters, Regional Economic Development Research, Laboratory, Clemson University, Clemson.
  • Benchmarking klastrów w Polsce-2010 (2010), Deloitte Business Consulting S.A., Warszawa, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, http://www.pi.gov.pl/PARPFiles/file/klastry/Benchmarking_klastrow/Benchmarking_klastrow_w_Polsce_2010.pdf .
  • Bojar E., Olesiński Z. (2007), The emergence and development of clusters in Poland, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. Zoo, Warszawa.
  • Cortright J., (2006), Making Sense of Clusters: Regional competitiveness an Economic Development, The Brookings Institution Metropolitan Policy Program, Brookings.
  • Główny Urząd Statystyczny, Bank Danych Regionalnych, http://www.stat.gov.pl.
  • Gospodarka turystyczna w Polsce w 2009 roku (2009), Departament Turystyki, http://msport.gov.pl/aktualnosci-turystyka/1698-Gospodarka-turystyczna-w-Polsce-w-2-9-roku-?retpag=/turystyka/.
  • Key concepts in Regional Planning. Location Quotient Department of City and Regional Planning, Cornell University, http://www.nyecon.cornell.edu/planning/concepts/location_quotient.mgi.
  • Kubiak K. (2009), Turystyka drogą do innowacyjności subregionów, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI.
  • Kusa R. (2008), Uwarunkowania Rozwoju klastrów turystycznych, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
  • Location Quotient Technique (2012), Florida State University, Department of Urban and Regional Planning, http://mailer.fsu.edu/~tchapin/garnettchapin/urp5261/topics/econbase
  • Nordin S. (2003), Tourism clustering & innovation- paths to economic growth and innovation, European Tourism Research Institute, http://ekstranett.innovasjonnorge.no/Arena_fs/tourism-clustering-and-inno_etour0104.pdf.
  • Porter M. E. (2008) "Clusters and the New Economics of Competition", Harvard Business Review.
  • Porter M. E. (2008) On Competition, Harvard Business School Press, Boston.
  • Sikora K. (2010), The application of a clustering in the development of pomeranian tourist sector- an example of the Vistula Spit, Master thesis, Faculty of Management and Economics, Gdansk University of Technology.
  • Staszewska J.(2009), Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym, Centrum Doradztwa i Informacji Difin Sp. Z o.o., Warszawa.
  • Travel &Tourism 2011 (2011), http://www.wttc.org/site_media/uploads/downloads/traveltourism2011.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233807

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.