PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 2 | 7--15
Tytuł artykułu

Kapitał społeczny w sieci relacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Umiejętność budowania i eksploatowania relacji jest jedną z kluczowych kompetencji menedżerów. Nabiera ona szczególnego znaczenia w silnie usieciowionych przemysłach wymagających współpracy wielu podmiotów. Dzięki relacjom menedżerowie mogą uzyskać dostęp do cennych zasobów i umiejętności innych organizacji oraz instytucji. Znaczenie i wartość relacji jest fundamentem teorii kapitału społecznego. W artykule przedstawiam definicje kapitału społecznego i badania tego pojęcia na gruncie nauk o zarządzaniu. Badania te prowadzone są najczęściej w ramach paradygmatu analizy strukturalnej z wykorzystaniem technik analiz sieci społecznej. Po przedstawieniu najważniejszych założeń teorii kapitału społecznego będę chciał zaproponować zestawienie podstawowych wymiarów jego analizy z popularnymi koncepcjami gron konkurencji i sieci wartości, które opisują przewagę relacyjną, wychodząc z innych tradycji naukowych. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
7--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Adler P.S., Kwon S. 2002. Social Capital: Prospects for a New Concept. Academy of Management Review, vol. 27, nr 1, s. 17-40.
  • Borgatti S.P., Foster P.C. 2003. The Network Paradigm in Organizational Research: A Review of Typology. Journal of Management, vol. 29, s. 991-1013.
  • Brandenburger A., Nalebuff, B. 1995. The Right Game: Use Game Theory to Shape Strategy. Harvard Business Review, July-August.
  • Burt R. 1997. The Contingent Value of Social Capital. Administrative Science Quarterly, s. 339-365, June.
  • Castilla E.J., Fernandez R., Moore P. 2000. Social Capital at Work: Networks and Employment at a Phone Center. American Journal of Sociology, vol. 105, nr 5, s. 1288-1356.
  • Czakon W. 2005, Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Przegląd Organizacji, nr 5, s. 5-8.
  • Coleman J.S. 1988. Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, nr 94, s. 95-120.
  • Dyduch W. 2004, Składniki i wymiary kapitału społecznego organizacji. Organizacja i Kierowanie, nr 1(115).
  • Dyer J.H., Signh H. 1998. The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. The Academy of Management Review, vol. 23, nr 4, s. 660-679.
  • Gargiulo M., Bernassi M. 1999. The dark side of social capital. W: Leenders R.Th.A.J., Gabby, S.M. (red.) Corporate social capital and liability, s. 298-322, Londyn: Kluwer Academic Press.
  • Gittell R.A. 1998. Community Organizing: Building Social Capital as a Development Strategy, Sage Publications.
  • Granovetter M. 1973. The strength of weak ties. American Journal of Sociology, nr 78, s. 1360-1380.
  • Hansen M.T. 1999. The search-transfer problem: The role of weak ties in sharing knowledge across organizational subunits. Administrative Science Quarterly, nr 44, s. 82-111.
  • Jacobs J. 1965. The death and life of great American cities, London: Penguin Books.
  • Kern H. 1998. Lack of trust, surfeit of trust. Some causes of the innovation crisis in German industry. w: Lane C., Bchman R. (red.) Trust within and between organizations, s. 203-213, New York: Oxford University Press.
  • Kraatz M. 1998. Learning by Association? Interorganizational Networks and Adaptation to Environmental Change. The Academy of Management Journal, vol. 41, nr 6, s. 621-643.
  • Krackhardt D., Hanson, J.R. 1993. Informal networks: the company behind the chart. Harvard Business Review, Jul-Aug, s. 104-111.
  • Naumann Von J., Morgenstern O. 1944. Theory of Games and Economic Behavior, Princeton University Press.
  • Ouchi W. 1980. Markets, Bureaucracies and Clans. Administrative Science Quarterly, nr 25, s. 129-141.
  • Podolny J.M., Page K.L. 1998. Network forms of organization, Annual Review of Sociology, vol. 24, s. 57-76.
  • Porter M. 1999. Clusters and the New Economic of Competition. Harvard Business Review, Nov-Dec, s. 77-90.
  • Porter M. 2001. Porter o konkurencji, Warszawa: PWE.
  • Pruitt D., Rubin, J. 1986. Social conflict. Escalation, stelmate and settlement, Random House.
  • Prusak L., Cohen D. 2002. How to invest in social capital, HBR OnPoint, Harvard Business School Publishing Corporation.
  • Putnam R.L. 1991. Making democracy work: civic traditions in modern Italy, Princeton University Press.
  • Stratege Management Journal. 2000. zeszyt specjalny, nr 21(3).
  • Tsai W., Ghoshal S. 1998. Social Capital and Value Creation: The Role of Intrafirm Networks. The Academy of Management Journal, vol. 41, nr 4, s. 464-476.
  • Uzzi B. 1997. Social Structure and Competition in Interfirm Networks: The Paradox of Embedde- dness. Administrative Science Quarterly, vol. 42.
  • Uzzi B., Dunlap S. 2005. How to Built Your Network. Harvard Business Review, December.
  • Woolcock M. 2001. The place of social capital in understanding social and economic outcomes. Isuma: Canadian Journal of Policy Research, nr 1(2), s. 11-17.
  • Wellman B. 1988. Structural analysis: from method and methaphor to theory and substance. w: Wellman B., Berkowitz S.D. (red.). Social structures: A Network Approach, Cambridge: Cambridge University Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234323

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.