PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 116 Międzynarodowe stosunki gospodarcze - internacjonalizacja i konkurencyjność międzynarodowa : wybrane problemy | 179--188
Tytuł artykułu

Dystans psychiczny we współczesnej teorii internacjonalziacji przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Psychic Distance in the Modern Theories of Companies' Internationalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest zaprezentowanie wybranych, w szczególności prezentujących znaczenie dystansu psychicznego, teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw. Przedstawione zostanie również pojęcie dystansu psychicznego oraz dokonany zostanie przegląd technik jego pomiaru. (fragment tekstu)
EN
The main aim of the article is to present the role of psychic distance in the process of companies' internationalization. In the first part of the article the current theories of companies internationalization were introduced. The special consideration was dedicated to the sequential theories. In the second part of the article the review of definitions and research methods on psychic distance measurement was relocated. This part of the article includes also the review of the research conducted on the role of psychic distance in companies internationalization. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Beckerman W.: Distance and the Pattern of Inter-European Trade. "The Review of Economics and Statistics" 1956, No. 38 (1).
  • Daszkiewicz N.: Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Gdańsk 2004.
  • Dow D., Larimo J.: Challenging and Conceptualization and Measurement of Distance and International Experience in Entry Mode Choice Research. "Journal of International Marketing" 2009, No. 2.
  • Drogendijk R., Slangen A.: Hofstede, Schwartz, or Managerial Perception? The Effects of Different Cultural Distance Measures on Establishment Mode Choices by Multinational Enterprises. "International Business Review" 2006, No. 15.
  • Gorynia M.: Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2007.
  • Gorynia M., Jankowska B.: Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Difin, Warszawa 2008.
  • Gorynia M., Jankowska B.: Teorie internacjonalizacji. "Gospodarka Narodowa" 2007, nr 10.
  • House R., Javidan M., Hanges P., Dorfman P., Gupta V.: Culture, Leadership, and Organizations. The GLOBE Study of 62 Societies. Sage Publications, Thousands Oaks 2004.
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul P.F.: The Internationalization of the Firm: four Swedish Cases. "Journal of Management Studies" 1975, No. 12 (3).
  • Johanson J., Vahlne J.E.: The Mechanism of Internationalization. "International Marketing Review" 1990, Vol. 7, No. 4.
  • Misala J.: Teorie biznesu międzynarodowego. W: Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji. Red. M.K. Nowakowski. SGH, Warszawa 2005.
  • Otta W.J.: Strategia przedsiębiorstwa. W: Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna. Red. T. Gołębiowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Przybylska K.: Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej. "Zeszyty Naukowe WSE w Bochni" 2005, nr 3.
  • Russel C.D., Griffith D.A., Tihanyi I.: The Effect of Cultural Distance on Entry Mode Choice, International Diversification, and MNE Performance: a Meta Analysis. "Journal of International Business Studies" 2005, Vol. 36, No. 3.
  • Witek-Hajduk M.K.: Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej. SGH, Warszawa 2010.
  • Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Red. K. Fonfara. PWE, Warszawa 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234423

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.