PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 16 | 319--334
Tytuł artykułu

Ekonomizm nauk o zarządzaniu a przedsiębiorczość personalistyczna

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Economism of Management vs Personalistic Enterprenership
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Reasumując, ekonomizm sprowadził człowieka do jednego z czynników produkcji. Personalizm natomiast proponuje nowe widzenie przedsiębiorstwa jako "wspólnoty pracy", której celem współdziałanie osób. Podstawą zarządzania staje się szacunek dla każdej osoby ludzkiej. Zaangażowanie pracowników w wykonanie zadań, wynikać ma z satysfakcji jaką daje wykonywana praca. Wiąże się to również z zadowoleniem pozostałych interesariuszy, którzy stają się partnerami przedsiębiorstwa. Świadomość wzajemnych powiązań różnych podmiotów tworzących rynek i jego otoczenie, zobowiązuje do budowania "wspólnot gospodarczych", tj. powrotu do dziewiętnastowiecznej koncepcji korporacyjnej, która odradza się dziś w formie klastrów i koopetycji. (fragment tekstu)
EN
The article presents the view that the introduction of the personalistic paradigm into entrepreneurship will enable integral economic growth and remove the causes of today's crisis, that is economism and instrumental rationality. Personalism, which recognizes man as a conscious person experiencing self and others, has special qualities for application. This is the most useful approach to philosophical and ethical analysis of the modern enterprise. In this article the focus is on a company managed according to personalistic ethics. Entrepreneurship in the personalistic approach is the art of management, which increases the area of common good. (original abstract)
Rocznik
Tom
16
Strony
319--334
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • A. Lowe, Człowiek - rzecz - społeczeństwo, [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, PIW, Warszawa 1985, s. 163-198.
  • G.C. Harcourt, Spory wokół teorii kapitału. Cambridge contra Cambridge, PWE, Warszawa 1975.
  • M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, PWN, Warszawa 1994, s. 196.
  • L. Edvinsson, M.S. Malone, Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
  • J. Nowicki, Szkoła szwedzka w ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1984, s. 34 i n.
  • W.S. Solovjow, Socienija v dvuvh tomach, t. 1. Mysl, Moskva 1988, s. 407.
  • B. Bombała, Phenomenology of the Management as the Eco-Empathic Leadership, [in:] Phenomenology and the Human Positioning in the Cosmos: The Life-world, Nature, Earth: Book Two, ed. A-T. Tymieniecka, Springer Dordrecht 2012
  • A.N. Whitehead, Nauka i świat współczesny, IW PAX, Warszawa 1988, s. 208.
  • K. Dopfer, Wprowadzenie: ku nowemu paradygmatowi, [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982, s. 12.
  • G. Myrdal, Znaczenie i wartość ekonomii instytucjonalnej, [w:] Ekonomia w przyszłości, PWN, Warszawa 1982, s. 144.
  • W. Kieżun, Patologia transformacji, Wyd. Poltext, Warszawa 2012, s. 95-202.
  • J.K. Galbraith, Gospodarka niewinnego oszustwa. Prawda naszych czasów, MT Biznes, Warszawa 2005.
  • E. Luttwak, Turbokapitalizm. Zwycięzcy i przegrani światowej gospodarki, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2000.
  • J. Sójka, Wstęp, [w:] Etyka biznesu "po Enronie", red. J. Sójka, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2005, s. 8.
  • P. Rotengruber, Etyka biznesu jako narracja polityczna, [w:] Etyka biznesu "po Enronie", red. J. Sójka, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2005, s. 162.
  • J. Filek, Konsekwencje instrumentalnego traktowania etyki na przykładzie firmy Enron, [w:] Etyka biznesu "po Enronie", red. J. Sójka, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2005, s. 109.
  • F. Bylok, Wybrane aspekty władzy rynkowej. Manipulacja w konsumpcji i jej granice, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2004, t. 7, nr 1, s. 61-71.
  • M. Maciejewski, Marketing ideą, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2003, t. 6, s. 162.
  • J. Majka, Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej, Rzym 1986, s. 242.
  • L. Harmel, Manuel d'une corporation chrétienne, A. Mame et Fils, Paris 1877.
  • K. Klauza, O. Jan Leon Dehon Założyciel Sercanów - szkic biograficzny, http://duchowosc.scj.pl/dehon1.html (dostęp 9.05.2012).
  • G. Piątek, Prekursor duszpasterstwa przedsiębiorców, http://www.duszpasterstwotalent.pl/o-dehon-2/ (dostęp 9.05.2012).
  • G. Piątek, Léon Harmel (1829-1915). Przedsiębiorca wierny Bogu i robotnikom http://www.duszpasterstwotalent.pl/przedsiebiorca-wierny-bogu-i-robotnikom/ (dostęp 9.05.2012).
  • L. Korzeniowski, Menedżment. Podstawy zarządzania, wyd. trzecie zmienione, EAS, Kraków 2010, s. 63-75.
  • B. Bombała, Zintegrowana przewaga konkurencyjna w perspektywie personalistycznej: studium przypadku, "Prakseologia" 2000, nr 140, s. 100-101.
  • R. Semler, Na przekór stereotypom. Tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998, s. 54.
  • B. Bombała, Personalistyczna filozofia zarządzania jako odpowiedzialność pozytywna, "Prakseologia" 2002, nr 142, s. 131-148.
  • M. Stępniak, Koncepcja przedsiębiorstwa w nauczaniu społecznym Kościoła katolickiego, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2010, t. 13, nr 1, s. 157.
  • B. Bombała, Doskonalenie organizacji w personalistycznej koncepcji zarządzania, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2003, t. 6, s. 176.
  • E. Schein, Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco 2004, s. 26.
  • P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2007.
  • G.M.A. Gronbacher, Personalizm ekonomiczny, z przedmową Michaela Novaka, tłum. Jarosław Merecki SDS, Instytut Liberalno-Konserwatywny, Lublin 1999, s. 2.
  • B. Bombała, Zastosowanie fenomenologii "moralnego wzlotu" Maxa Schelera do analizy przywództwa, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2012, t. 15, s. 325-338.
  • A. Szafulski, Cnota przedsiębiorczości w personalistycznej koncepcji ładu gospodarczego, "PERSPEC†IVA: Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne", Rok V (2006), nr 1, s. 202.
  • J. Szafraniec, Przedsiębiorczość personalistyczna. Od stagnacji do kreacji, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2008, s. 6-7.
  • B. Bombała, Fenomenologia przywództwa: być kimś - czynić coś, "Prakseologia" 2011, nr 151, s. 11-33.
  • S. Grochmal, Ekonomia komunii w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem jako systemowo zorganizowana pomoc w celu eliminacji biedy i nierówności społecznych (tekst udostępniony przez autora).
  • S. Weil, Myśli, IW PAX, Warszawa 1985, s. 57-59.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.