PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. 111 | 143--155
Tytuł artykułu

Ekonomiczno-prawna specyfika produktu leczniczego sprzedawanego bez konieczności posiadania recepty

Warianty tytułu
Economic and Legal Characteristics of OTC Medical Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nieumiejętne przyjmowanie i nadużywanie leków może być groźne dla zdrowia, a nawet życia człowieka. Lek jest produktem, który musi być stosowany według określonych zasad, dlatego też konieczna jest szczególna ostrożność, dokładność i fachowość w formułowaniu działań promujących produkty lecznicze. Zgodnie z polskim ustawodawstwem niedopuszczalne jest nawet pośrednie kierowanie do pacjentów komunikatów o dostępnych na rynku lekach Rx (na receptę). Istotne jest więc, aby reklama produktów leczniczych kierowana do publicznej wiadomości nadzorowana była zarówno z perspektywy intencji podmiotu odpowiedzialnego, jak i pod względem faktycznego zasięgu reklamy. Choć z jednej strony tego rodzaju przepisy naruszają w pewnym stopniu prawo do informacji i wiedzy o możliwych sposobach leczenia chorób, ich oczywistym celem jest bezpieczeństwo pacjenta. Powyższym tłumaczyć należy wysoki stopień uregulowania przepisami prawa działalności promocyjnej firm farmaceutycznych, obrotu lekami, badań klinicznych, procesu produkcji, dystrybucji, przechowywania, sprzedaży oraz ustalania cen farmaceutyków. Lek, ze względu na specyfikę klienta, specyfikę procesu zakupu, szczegółowe uregulowania legislacyjne dotyczące między innymi sprzedaży i promocji jest produktem odmiennym od większości produktów dostępnych na rynku.(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the economic and legal characteristics of OTC drugs. It characterizes the clients and presents the process of OTC drugs purchasing, next it shows the discussed group of medicines in the light of legal regulations concerning the promotion and sales activities. The first part discusses factors (demographic, economic, natural and socio-cultural) having impact on the decision of customers buying OTC preparations and describes four major groups of customers (an experimentator, a compliant patient, a hypochondriac and an ignoramus). It presents also two types of behaviours of pharmaceuticals purchasers: the purchase to follow doctor's consultation and the purchase on the customer's own. It also presents the OTC distribution channel and discusses its components. An essential part of the article is devoted to the legal regulations concerning mainly the sales and advertising of OTC drugs. Detailed legislative regulations with regard to OTC drugs result from their common availability on the market and as a consequence the possibility of overdosing that may give rise to serious negative health after-effects.original (abstract)
Rocznik
Numer
Strony
143--155
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Czerw A., Satysfakcja i lojalność klienta na rynku farmaceutycznym, CeDeWu, Warszawa 2008.
  • Garbarski L., Zachowania nabywców, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.
  • Kwilecki W., Oczekiwania pacjentów wobec aptek i farmaceutów, "Gazeta Farmaceutyczna", 2010, Nr 5.
  • Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H., Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Wolters Kluwer Polska - Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2008.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U.08.210.1327).
  • Szalonka K., Marketing w aptece, Continuo, Wrocław 2005.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U.04.53.533).
  • Walewski P., Na ratunek, "Gazeta Farmaceutyczna", 2010, Nr 5.
  • www.bez-recepty.pgf.com.pl
  • www.egospodarka.pl
  • www.emedyk.pl
  • www.innovia.pl
  • www.osoz.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234805

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.