Warianty tytułu
Shaping of the Budget Deficit in the EMU's Countries and Poland in Context to its Membership of EMU's in the Future
Języki publikacji
Abstrakty
Polska, będąc jednym z krajów UE, ostatecznie stanie się w przyszłości krajem obszaru euro. Aby tak się stało, muszą być spełnione pewne kryteria, zawarte w Traktacie z Maastricht. Dotyczą one przede wszystkim: ustabilizowanej polityki fiskalnej państwa (co w praktyce przejawia się w utrzymaniu relacji deficytu budżetowego do PKB na poziomie poniżej 3% oraz długu publicznego w relacji do PKB poniżej 60%); ustabilizowania kursu walutowego (zdefiniowanego jako uczestnictwo we wspólnym mechanizmie kursowym ERM, a w stosunku do nowych krajów członkowskich - najprawdopodobniej w mechanizmie kursowym ERM2); ograniczenia różnic w stopach procentowych do 2 punktów procentowych w stosunku do krajów strefy euro o najniższej inflacji oraz ograniczenia różnic w stopie inflacji do 1,5 punktu procentowego. (fragment tekstu)
Poland, being one of the UE's countries, finally will became the euro's territory. There is a few criterions which must be done in the future. The criterions were included in the Maastricht Tract and they concern: • Stabilized government's budgetary politics, • Stabilized monetary rate, • Limiting differences in the interest rates to 2 points to countries which have the least index of the inflation, • Limiting differences in the inflation rate to 1,5 point. Criterions, mentioned above, changed deeply rules of the European countries economy. Poland satisfied EMU's criterions and joined to euro's territory, so this is the element of the aquis communautaire. Joining to the EMU means definitely obeing the budgetary criterions by the present members of EMU. There is a lot of difficulties for majority of UE and EMU members however, budget deficit is getting smaller and smaller. Situation of the European countries is satisfying. Only Italy and Portugal have problem with deficit rate, which is higher than in other countries. There is a similar situation in Poland, the country which will be one of the member of EMU (at the end of the 2006 year the budget deficit was 3,6% GNP). (original abstract)
Rocznik
Strony
235--243
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
Bibliografia
- Orłowski W.M., Możliwości spełnienia przez Polską kryteriów konwergencji EMU, "Bank i Kredyt" 2001, nr 11/12, s. 127.
- Żukrowska K., Polska wobec procesów integracyjnych w Unii Europejskiej, [w:] Gospodarka Polski w procesie transformacji 1996 roku, IRiSS, Warszawa 1997, z. 50, s. 239.
- Wernik A., Perspektywy wstąpienia Polski do Europejskiej Unii Walutowej z punktu widzenia polityki fiskalnej, "Bank i Kredyt" 1997, nr 6, s. 113.
- Oręziak L., Polityka budżetowa na obszarze euro, cz. I, "Bank i Kredyt" 2002, nr 6, s. 12.
- Oręziak L., Polityka budżetowa na obszarze euro, cz. II, "Bank i Kredyt" 2002, nr 7, s. 12.
- Ciak J., Polityka budżetowa, TNOiK Toruń 2002.
- Matusewicz M., Mikołajczak O., Znaczenie i rola fiskalnych kryteriów konwergencji oraz dyscypliny budżetowej dla prawidłowego funkcjonowania Unii Europejskiej, [w:] O nowy lad podatkowy, red. J. Ostaszewski, Warszawa 2007, s. 234.
- Winiecki J., Polityka antycykliczna a zwolnienie wzrostu gospodarczego krajów kapitalistycznych, "Ekonomista" 1994, nr 1, s. 10.
- Gomułka S., Budżet a inflacja: Średniookresowy model i symulacje, "Ekonomista" 1993, nr 2, s. 157-171.
- Wojtуna A., Skutki deficytów budżetowych w gospodarce kapitalistycznej, "Ekonomista" 1988, nr 2, s. 345.
- Horsman G., Inflation in the Twentieth Centaury: Evidence from Europe and America, St. Martin's Press, Inc., New York 1988.
- Konig R., Czy kryteria z Maastricht powinny zostać zmodyfikowane?, "Banki i Kredyt" 2001, nr 11/12,s. 118.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235019