PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 267, t. 1 Handel i inwestycje w semiglobalnym otoczeniu | 48--53
Tytuł artykułu

Theoretical Models of Financing Tertiary Education and its Application on Example of Slovakia

Warianty tytułu
Teoretyczne modele finansowania szkolnictwa wyższego i ich zastosowanie na przykładzie Słowacji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The current period is marked by significantly expanding trend of transformation of the global economy to a society based on knowledge and brainwork. An important role in this process plays higher education and particular educational institutions affecting there. They produce educated human capital, contributing to economic development and improving quality of life and allowing countries to succeed in the international competitors fight. The quality and quantity of human capital is strongly determined by the status and level of financing higher education. The way of its financing presents the primary problem in realizing the educational policies. National governments are faced with the choice between the pure tax way of financing or its combination with various forms of financial participation of students applying to the cost of their education.(original abstract)
Obecny okres jest naznaczony znacznie pogłębiającym się trendem transformacyjnym w gospodarce światowej w kierunku społeczeństwa opartego na wiedzy i pracy umysłowej. Znaczącą rolę w tym procesie odgrywa wyższe szkolnictwo i poszczególne jego instytucje. Wytwarzają one wykształcony kapitał ludzki, mając swój wkład w rozwój ekonomiczny, polepszanie jakości życia i wzrost konkurencyjności poszczególnych gospodarek krajowych. Jakość i rozmiary kapitału ludzkiego są silnie zdeterminowane stanem i poziomem finansowania szkolnictwa wyższego. Sposób jego finansowania stanowi podstawowy problem w realizacji polityki edukacyjnej. Rządy poszczególnych krajów stawiają czoła wyborowi pomiędzy finansowaniem wyłącznie przez podatki a rozwiązaniami pośrednimi, przy wykorzystaniu różnych form udziału finansowego studentów.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • University of Economics in Bratislava, Slovakia
Bibliografia
  • Barr N., Financing Higher Education: comparing the Options, London School of Economics and Political Science, London 2003.
  • Barr N., Funding Higher Education: Policies for Access and Quality, House of Commons, Education and Skills Committee, Post-16 Student Support, Sixth Report of Session 2001-2002, HC445, London 2002.
  • Chapman B., Income Contingent Loans for Higher Education: International Reform, [in:] Handbook of the Economics of Education, ed. E. Hanushek, - F. Welch, Amsterdam 2006.
  • Dietsch P., Financing Higher Education: The Case for a Graduate Tax, "Les Ateliers de L'éthique" 2006, Vol. 1, No. 1.
  • Education at a Glance 2011, OECD Indicators, Paris 2011.
  • Friedman M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago 1962.
  • Glennerster H., Merret S.,Wilson G., A graduate tax, "Higher Education Review" 1968, vol. 1.
  • Palacios M., Human capital contracts: "equity-like" instruments for financing higher education, "Policy Analysis" 2002, no. 462.
  • Schultzová A., Kitová D., The Labour Market Problems Linked with Global Crisis in Slovakia, [in:] Regionalizm i lokalizacja, ed. J. Rymarczyk, B. Skulska, W. Michalczyk, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Valenčík R., Bedretdinov R., Investování do lidského kapitálu a vzdělanostní společnost, "ACTA VŠFS: Ekonomické studie a analýzy" 2007, vol. 1, no. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235075

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.