PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 2 (22) | 9--39
Tytuł artykułu

Rola centralnych władz oświatowych w reformowanym systemie oświatowym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Role of the Central Government in the Reformed Education System in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest pokazanie najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed politykami i urzędnikami szczebla centralnego w związku z koniecznością wypracowania bardziej skutecznego modelu działania na rzecz podnoszenia jakości systemu oświatowego i jego modernizacji. W pierwszej części przedstawiono wybrane zagadnienia związane z rolą władz centralnych w decentralizowanym systemie oświatowym, w szczególności kwestie dotyczące określenia standardów edukacyjnych, podziału kompetencji oraz problem wspierania samorządności ze szczebla centralnego. Następnie skoncentrowano się na trybie i skuteczności wprowadzania reform oraz wskazano na generalny problem, jakim jest niska jakość prawa oświatowego. W kolejnej części przedstawiono te wprowadzone ostatnio zmiany, które mają służyć dostarczaniu decydentom i wszystkim zainteresowanym danych o funkcjonowaniu systemu oświatowego. Są one istotne, bo mogą sprzyjać prowadzeniu polityki oświatowej opartej na dowodach. Na zakończenie wskazano na jeden z najważniejszych instrumentów realizacji polityki oświatowej prowadzonej przez państwo w zdecentralizowanym systemie, jakim są rządowe programy. (fragment tekstu)
EN
This article focuses on the role of the government in the Polish decentralized education system. The main focus is placed on the challenges the policymakers at the national level face in reforming education. The author discusses, inter alia, the issue of competence disputes between the central and local governments, education legislation and evidence-based education policy making. She also looks at the school education statistics and governmental projects aimed at creating equal educational opportunities for Polish youth. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Biuro Analiz Sejmowych
Bibliografia
  • A. Ćwikliński, Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu A. Mickiewicza, Poznań 2005.
  • D. Długosz, Konieczna kohabitacja? Polski samorząd terytorialny w mechanizmie polityki publicznej, Instytut Spraw Publicznych, seria "Opinie i Analizy", Warszawa 2007, nr 1.
  • R. Dolata, Najważniejsze wyzwania stojące przed polską oświatą, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005.
  • M. Fullan, Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 r.
  • J. Gęsicki, Samorządowy model oświaty - koncepcje i realia, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
  • S. Golinowska, Nowe dylematy polityki społecznej, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, seria "Raporty CASE", Warszawa 2006 r.
  • M. Herbst, J. Herczyński, A. Levitas, Finansowanie oświaty w Polsce - diagnoza, dylematy, możliwości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
  • B. Imiołczyk, J. Regulski, Samorządność i demokracja lokalna, raport 2/2007, Warszawa, listopad 2007 r.
  • M. Jakubowski, Rozwój edukacji - polityka i badania. Raport podsumowujący konferencję CERI-MEiN-CASE, http://coin.wne.uw.edu.pl/mjakubowski/publikacje/ Jakubowski%20-%20raport%20pokonferencyjny_final.pdf
  • A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie, Białystok 2002.
  • K. Konarzewski, Przygotowanie uczniów do egzaminu: pokusa łatwego zysku, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008.
  • J. Lackowski, Decentralizacja zarządzania polskim systemem oświatowym a społeczne nierówności edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Nowe dylematy polityki społecznej, S. Golinowska, M. Boni (red.), Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, seria "Raporty CASE", Warszawa 2006.
  • Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce, H. Moroz (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
  • M.J. Szymański, Kryzys i zmiana, Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
  • B. Śliwerski, Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • A. Walenda, Nadzór pedagogiczny ze strony kuratora oświaty, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2000.
  • M. Zahorska, Szkoła. Między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2002.
  • Ocena skutków regulacji. Zasięganie opinii zainteresowanych stron w procesie oceny skutków regulacji, Ministerstwo Gospodarki, www.reforma-regulacji.gov.pl.
  • W stronę polityki i praktyki opartej w większym stopniu na wiedzy w dziedzinie edukacji i szkoleń, dokument roboczy Komisji Wspólnot Europejskich, wydany 28 sierpnia 2008 r. SEC (2007) 1098).
  • Plan działań na 2010 r., program operacyjny Kapitał ludzki.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235489

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.