PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 2 (22) | 41--64
Tytuł artykułu

Polityka oświatowa samorządów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Education Policy of the Local Governments in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dla prowadzonych w artykule rozważań za podstawowe uznano pytania o to, jakie są bariery leżące na drodze do uspołecznienia oświaty i jakiego rodzaju strategie są dominujące w stanowieniu o lokalnej oświacie? W tekście dużo miejsca poświęcono zagadnieniu partnerstwa edukacyjnego. Wydaje się ono bardzo ważne m.in. z punktu widzenia diagnozowania lokalnych potrzeb edukacyjnych oraz problemów, z jakimi borykają się szkoły. Partnerstwo może ułatwić wybór priorytetów oświatowych i budowę takich relacji w społeczności, które pomogą je realizować. Innymi słowy, partnerstwo edukacyjne sprzyja prowadzeniu polityki edukacyjnej, rozumianej jako określanie lokalnych priorytetów oświatowych, i opracowywanie zgodnego z nimi wieloletniego planu działań i decyzji finansowych. (fragment tekstu)
EN
The aim of this article is to overview the development of the local governments' long-term education strategies. In Poland local authorities are responsible for the management of the schools, therefore all initiatives aimed at improving the efficiency and effectiveness of the educational system depend heavily on their ability to finance and implement the required changes. The author examines the goals and tasks of the Polish local governments in the field of education policy and identify major challenges. He also reflects on the role of local educational partnership.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
41--64
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • A. Brzezińska, K. Przyszczypkowski, Analiza problemów przygotowania, przeprowadzenia i oceny wyników egzaminów zewnętrznych dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ekspertyza, Poznań 2009.
  • Diagnoza stanu oświaty w województwie wielkopolskim, współautor K. Przyszczypkowski, Sejmik Województwa Wielkopolskiego, Poznań 2003.
  • M. Herbst, J. Herczyński, A. Levitas, Finansowanie oświaty w Polsce - diagnoza, dylematy, możliwości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
  • J. Herczyński, M. Herbst, Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzaniu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku, Warszawa 2002.
  • Z. Kwieciński, Wykluczanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2002.
  • K. Przyszczypkowski, Opozycja polityczna w Polsce - Wyzwania dla edukacji. Pomiędzy oporem, emancypacja a transformacją, Wydawnictwo Edytor, Toruń- Poznań 1993.
  • K. Przyszczypkowski, E. Solarczyk-Ambrozik, Edukacja - przeciwdziałanie bezrobociu i rozwój przedsiębiorczości, Poznań 2001.
  • E. Rutkiewicz, Korepetycje - szara strefa edukacji, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005.
  • Kapsztadzka deklaracja otwartej edukacji. Ku otwartym zasobom edukacyjnym. Regionalne dysproporcje rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, Warszawa 2001.
  • Zmiany w systemie oświaty. Wyniki badań empirycznych, red. E. Wosik, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2002.
  • H. Bilik, Opolska debata o edukacji, "Modelowe Nauczanie" 2008, nr 1-2.
  • M. Czubaj, Szkoła w oślej ławce, "Polityka" 2004, nr 20.
  • M. Sielatycki, Polityka oświatowa największych miast Polski, "Dyrektor Szkoły" 2007, nr 12.
  • I. Kowalska, M. Nowotniak, M.Sobocki, M. Ciechomski, Polityka oświatowa powiatu, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych - Konsultingowe Biuro Usług "Habitat", Brytyjski Fundusz Know How - Fundusz Współpracy, http:// www.logincee.org/remote_libraryitem/3124?lang=ar.
  • K. Przyszczypkowski, A. Brzezińska, E. Solarczyk-Ambrozik, Polityka oświatowa dla Poznania, 2006, s. 233-242, http://www.poznan.pl/mim/public/oswiata/ news.html?co=print&id=12300&instance=1014&lang=pl.
  • P. Boćko, Wieś popegeerowska jako zdezorganizowane środowisko wychowawcze, 2010, nieopublikowana rozprawa doktorska.
  • M. Radoła, Społeczne, kulturowe i ekonomiczne uwarunkowania egzaminów gimnazjalnych, rozprawa doktorska w przygotowaniu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.