PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 210 Edukacja a rozwój społeczeństwa wiedzy | 7--19
Tytuł artykułu

Rozwój społeczeństwa wiedzy : szanse dla Polski

Warianty tytułu
Development Towards a Knowledge Society : Opportunities for Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest przybliżenie samej idei pomiaru stanu zaawansowania budowy społeczeństwa wiedzy przy wykorzystaniu wskaźników IKS i porównanie uzyskanych informacji z tymi, których dostarczają wskaźniki HDI. Opracowanie ukazuje również miejsce Polski wśród innych krajów i w oparciu o wybrane miary szczegółowe określa poziom rozwoju polskiego społeczeństwa w kierunku społeczeństwa wiedzy. (fragment tekstu)
EN
A knowledge society is something more than merely the availability of skills allowing to use, create, and apply electronic devices in economic processes. At its core, the concept resembles the degree of development of social well-being that at the present level of productive resources can only be achieved through the utilization of mass production and large-scale application of knowledge in order to improve the quality and security of life. The paper aims to describe the idea of measuring progress in building a knowledge society using indicators such as the Index of Knowledge Societies (IKS) and then setting the obtained information against data provided by the Human Development Index (HDI). Rankings of countries resulting from the above measures were analysed and the level of knowledge society development in Poland shown; the examination of specific measures allowed to identify, where Poland's achievements differ from those characteristic of countries leading in both types of rankings. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Szarfenberg R., Human Development Index (HDI), "Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje" 2004, nr 4, s. 223-231.
  • Human Development Report 2004. Cultural liberty in today's diverse world UNDP 2004-Understanding Knowledge Societies. In twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies, Department of Economic and Social Affairs, UN New York 2005.
  • Human Development Report 2004. Cultural liberty in today's diverse world UNDP 2004, s. 180-192.
  • Ellis С., Gale S., A Seat at the Table, "Training" 2001, nr 3, s. 90-96, (cyt. za: G. Dessler, Human Resource Management, Pearson Prentice Hall, New Jersey 2005, s. 270).
  • Job Applicants Lack Basic Skills, "Manufacturing News" 2000, May 26, vol. 7 i 10, s. 12 (cyt. za G. Dessler, Human Resource Management, Pearson Prentice Hall, New Jersey 2005, s. 279).
  • Вayntonn D., America's $60 Billion Problem, "Training" 2001, nr 5, s. 51 (cyt. za G. Dessler, Human Resource Management, Pearson Prentice Hall, New Jersey 2005, s. 279).
  • Understanding Knowledge Societies. In twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies, Department of Economic and Social Affairs, UN New York 2005, s.141.
  • Understanding Knowledge Societies. In twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies, Department of Economic and Social Affairs, UN New York 2005, s.151.
  • Piesiak A., Świeboda P., Po prostu to zróbmy! Unia Europejska i wyzwanie innowacyjności: rekomendacje dla nowych państw członkowskich. Raport demosEuropa - centrum Strategii Europejskiej, Warszawa 2006, s. 32-33.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235537

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.