PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 46 | 174--189
Tytuł artykułu

Kanał dystrybucji usług ubezpieczeniowych w ujęciu funkcjonalnym

Warianty tytułu
Distribution Channel of Insurance Services in a Functional Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest usystematyzowanie pojęć "kanał dystrybucji usług ubezpieczeniowych" pod kątem ich definicji funkcjonalnych (podkreślający przedmiotowy aspekt kanału). Przeprowadzona identyfikacja i charakterystyka przepływów niezbędnych dla istnienia i funkcjonowania kanału dystrybucji usług ubezpieczeniowych (strumieni obligatoryjnych) pozwoliła dojść do wniosku, że każdy kanał dystrybucji usług ubezpieczeniowych w ujęciu funkcjonalnym jest kanałem dwukierunkowym, przepływ strumieni w kanale następuje bowiem zarówno w przód (strumień ochrony ubezpieczeniowej), jak i wstecz (transfer ryzyka ubezpieczeniowego). Zwraca uwagę również to, że kanał dystrybucji usług ubezpieczeniowych nie należy utożsamiać z kanałem sprzedaży tychże usług. Kanał sprzedaży jest bowiem podsystemem kanału dystrybucji usług ubezpieczeniowych zarówno w ujęciu podmiotowym, jak i funkcjonalnym. (fragment tekstu)
EN
A distribution channel of insurance services in a functional approach is a set of successive links through which particular flows facilitating the distribution of insurance services pass. The most important flows include: insurance protection, the flow connected with transfer of insurance risk, flows related to information, negotiation, insurance consulting, insurance contract, contractual risks, payments, insurance documentation, liquidation of damages and promotion. Identification and characteristics of the flows necessary for the existence and functioning of insurance services distribution channel (obligatory flows) makes it possible to state that each channel of distribution of insurance services in the functional approach is a two-way channel. Passages of abstract flows determine continuity of the functioning of a channel. The distribution channel of insurance services functions during the process of selling insurance services and the process of providing insurance cover. This is a transaction channel because it contains abstract, verbal and financial flows while material flows as regards economic and technological standards are only optional. Due to intangible character of services in the channel of distribution of insurance services there is no transfer of ownership rights from the service provider to the service recipient. The distribution channel of insurance services should not be identified with the channel of selling those services because the latter is a subsystem of the insurance services distribution channel both as regards the contents and functioning. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
174--189
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Altkorn J., Kramer T., Leksykon marketingu, PWE, Warszawa 1998.
  • Bosselmann E.H., Versicherungsmakler und deregulierte Versicherungsmarkte, VVW, Karlsruhe 1994.
  • Brodecki Z., Prawo ubezpieczeń morskich, Wydawnictwo Prawnicze Lex, Sopot 1999.
  • Czubała A., Dystrybucja produktów, PWE, Warszawa 2001.
  • Hadyniak B., Przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe, w: Podstawy ubezpieczeń, red. J. Monkiewicz, t.1: Mechanizmy i funkcje, Poltext, Warszawa 2000.
  • Hientzsch R., Vertriebskanalmanagement 2000. Eine Herausforderung, Versicherungswirtschaft 2000, nr 3.
  • Kowalewski E., Prawo ubezpieczeń gospodarczych, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Toruń 2002.
  • Kowalewski E., Regulacje prawne pośrednictwa ubezpieczeniowego w Polsce, w: Studia ubezpieczeniowe, red. T. Sangowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1998.
  • Królikowska J., Miejsce i rola brokera ubezpieczeniowego na polskim rynku w odniesieniu do Unii Europejskiej, Prawo Asekuracyjne 2001, nr 3.
  • Kwiecień I., Pośrednictwo ubezpieczeniowe, w: Ubezpieczenia. Rynek i ryzyko, red. W. Ronka-Chmielowiec, PWE, Warszawa 2002.
  • Lambin J.J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Łańcucki J., Finanse ubezpieczeń gospodarczych, Poltext, Warszawa 1993.
  • Michalak J., Forma organizacyjno-prawna, a inne właściwości ubezpieczyciela, w: Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych w polskim systemie ubezpieczeń (stan i perspektywy), red. T. Sangowski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
  • Panasiuk A., Usługi pocztowe w działalności marketingowej, Marketing i Rynek 2003, nr 4.
  • Ratajczak M., Dystrybucja ubezpieczeń przez internet, Biblioteka Fundacji Warta, 2001.
  • Rutkowski A., Dystrybucja usług ubezpieczeniowych, Wiadomości Ubezpieczeniowe 1993, nr 10-11-12.
  • Sydow J., Versicherungsnetzwerke - Handlungskontext fur Versicherer, Vermittler und Kunden, w: Strategien in Versicherungsnetzwerken, red. J. Sydow, VVW, Karlsruhe 1994.
  • Szromnik A., Psychospołeczne uwarunkowania przemian polskiego rynku ubezpieczeniowego, Wiadomości Ubezpieczeniowe 1998, nr 7-8.
  • Szromnik A., Rynek ubezpieczeniowy. Społeczne problemy kształtowania i funkcjonowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001.
  • Traub W., Marktfunktion und Dienstleistung des Versicherungsmaklers auf der Grundlage informationsokonomischer Ergebnisse, VVW, Karlsruhe 1995.
  • Ustawa z dnia 18 września 2001 roku - Kodeks morski (Dz.U. nr 138, poz. 1545 z późn. zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235783

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.