PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 2 | 483--493
Tytuł artykułu

Szkolnictwo wyższe w Polsce a rynek pracy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Graduate Education in Poland and the Labour Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł charakteryzuje stan szkolnictwa wyższego w Polsce w odniesieniu do zmieniających się zapotrzebowań rynku pracy. W dobie globalizacji trendy na tym rynku zmieniają się stosunkowo szybko, czego nie można powiedzieć o wiedzy przekazywanej przez uczelnie. Skutkuje to tym, że z roku na rok przybywa bezrobotnych z dyplomem szkoły wyższej. Nikt nie chce jednoznacznie przyznać się do błędów, obarczając jedynie wyższe uczelnie odpowiedzialnością za ten stan rzeczy. "Efekt Lucyfera" Zimbardo doskonale odzwierciedla ten problem. Winę ponoszą sami studenci (bad apples), nieadekwatnie do potrzeb rynku wybierający kierunki kształcenia, winę ponoszą szkoły wyższe, które nie reagują na zmieniający się szybko rynek pracy (bad barrels), winę ponoszą wreszcie instytucje państwowe (bad barrels makers), które tworzą politykę oświatową. Próbuje się różnorodnymi inicjatywami oddziaływać na te niepokojące symptomy, ingerując w mechanizm edukacji. Czy z sukcesem? To pytanie nadal pozostaje otwarte. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents relations between graduate education in Poland and the labour market. Nowadays the graduates are often unemployed and this trend augments. Who is responsible for this social phenomenon? Students? Universities? Or the state with its unreasonable politics on education? (original abstract)
Rocznik
Strony
483--493
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Bibliografia
  • Arendt Ł. (2010), Raport z badań w projekcie Uczelnia Przyjazna Pracodawcom, Warszawa.
  • Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993-2009 (2009), CBOS, Warszawa.
  • Bezrobocie rejestrowane I - II kwartał 2011 r. (2011), GUS, Warszawa.
  • Ekspertyza przygotowana na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (2010), Wykształcenie, postawy i umiejętności jako istotne czynniki jakości kapitału ludzkiego, Warszawa.
  • http://gospodarka.dziennik.pl/praca/artykuly/322661,konczysz-studia-szykuj-sie-na-bezrobocie.html
  • http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/488355,studia_nie_gwarantuja_juz_pracy_co_dziesiaty_bezrobotny_ma_dyplom_wyzszej_uczelni.html
  • http://www.nauka.gov.pl/szkolnictwo-wyzsze/dane-statystyczne-o-szkolnictwie-wyzszym
  • http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-5063.htm
  • http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-5064.htm
  • http://www.umic.pt/images/stories/publicacoes200801/raport_Bangemanna_1994.pdf
  • Jelonek M. (2011), Edukacja a rynek pracy - chaos czy synergia?, Katowice.
  • Mikiewicz P. (2005), Społeczne światy szkół średnich - od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  • Notatka na temat szkół wyższych w Polsce (2010a), GUS, Gdańsk.
  • O stanie szkolnictwa wyższego i źródłach jego finansowania (2011), CBOS, Warszawa.
  • Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2009/2010 (2010), GUS, Wa-wa.
  • Proces Boloński 2020 - Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie, Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, Leuven i Louvain-la-Neuve, 28 - 29 kwietnia 2009.
  • Raport Młodych Naukowców (2011), Bariery rozwoju kadry akademickiej, Warszawa.
  • Rocznik Demograficzny 2009 (2009), GUS, Warszawa.
  • Rocznik Demograficzny 2010 (2010), GUS, Warszawa.
  • Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym postrzeganiu w latach 1993 - 2009 (2009), CBOS, Warszawa.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r. (2011), GUS, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236021

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.