PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 7 | 71--78
Tytuł artykułu

Small and Medium-Seized Enterprises (SME) Internationalization

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The objective of the paper was to present world literature concerning small and medium seized enterprises internationalization. The studies of literature prove impact of internationalization on enterprises development. The process of internationalization is closely connected with social capital, skill and qualifications of employees and entrepreneurship. The topic of internationalization has not been recognized in Polish literature completely. The strategies of entering foreign markets depend on enterprise's strategy, transport costs and value added of products and services. The most important is to find strong and week points and financial sources for enterprises taking such actions. (original abstract)
Celem artykułu było przedstawienie światowej literatury dotyczącej internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw. Studia literatury wykazały duży wpływ internacjonalizacji na rozwój przedsiębiorstw. Sam proces internacjonalizacji jest ściśle związany z kapitałem społecznym przedsiębiorstwa, umiejętnościami i kwalifikacjami pracowników oraz przedsiębiorczością. Zagadnienie internacjonalizacji przedsiębiorstw nie zostało jeszcze w literaturze polskiej dokładnie rozpoznane. Strategie wchodzenia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne zależą od przyjętej strategii przedsiębiorstwa, kosztów transportu i wartości dodanej produktów i usług. Najważniejszym zadaniem jest, więc odnalezienie silnych i słabych stron oraz źródeł finansowania dla przedsiębiorstw podejmujących takie działania. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
71--78
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce
Bibliografia
  • Adler, P. S. and Kwon, S-W., "Social capital: Prospects for a New Concept", Academy of Management Journal, 27 (1) 2002.
  • Ansoff, H.J., Corporate Strategy. McGraw-Hill, New York, (1965).
  • Autio, E., Creative tension: The significance of Ben Oviatt's and Patricia McDougall's article "Toward a Theory of International New Ventures". Journal of International Business Studies, 36(1), (2005).
  • Barringer, B. R., & Harrison, J. S., Walking a tightrope: Creating value through interorganizational relationships. Journal of Management, 26(3), (2000).
  • Bórawski, P., Ocena rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego. ACTA Sci. Pol. - Oeconomia 4 (2), Bydgoszcz, Kraków, Lublin, Olsztyn, Poznań, Siedlce, Szczecin, Warszawa, Wrocław, 2005.
  • Bórawski, P., Opportunities and threats to small and medium-seized enterprises development in the voivodship of Warmia and Mazury. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu (SERiA), Zeszyt 5, 2007.
  • Bradley, F., Gannon, M., Does the Firm's Technology marketing Profile Affect Market Entry? Journal of International Marketing. Vol 8, No 4, 2000.
  • Correa, C. M., ''Strategies for Software Exports from Developing Countries", World Development, 24(1), 1996.
  • Daszkiewicz, N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Scientific Publishing Group, 2004.
  • Gołębiowski, T., Witek-Hajduk, M.K., Formy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Marketing i Rynek 2, 2007.
  • Gulati, R., "Network Location and Learning: The Influence of Network Resources and Firm Capabilities on Alliance Formation", Strategic Management Journal, 20, 1999.
  • Hayer, J.S., Ibeh, K. I. N. and Young, S., "Ethnic Ties and Ethnic Networks and the Internationalization of UK-Based Indian Small and Medium-Seized Enterprises", paper presented at the 6-th McGill Conference on International Entrepreneurship, Londonderry, September 2003.
  • Hitt, M. A., Lee, H-U., & Yucel, E., The importance of social capital to the management of multinational enterprises: Relational networks among Asian and Western Firms. Asia Pacific Journal of Management, 19, 2002.
  • Human, S. E., & Provan, K. G., An emergent theory of structure and outcomes in small-firm strategic manufacturing networks. Academy of Management Journal, 40(2), 1997.
  • Inkpen, A. C., Learning through joint ventures: A framework of knowledge acquisition. Journal of Management Studies, 37, 2000.
  • Katzy, B. R., Schuh G., The virtual enterprise. In A. Molina, J. M. Sanchez, & A. Kusiak (Eds.), Handbook of life cycle engineering: Concepts, methods and tools. Norwell: Kluwer, 1998.
  • McDougal, P.P and Oviatt, B.M., International entrepreneurship: the intersection of two research paths. Academy of Management Journal 43, 2000.
  • McNaughton, R. B., & Bell, J. D., Brokering networks of small firms to generate social capital for growth and internationalization. Research in Global Strategic Management, 7, 1999.
  • McNaughton, R.B., & Bell, J.D., Corporate social capital: A framework for understanding networkbased export development programs. Research in the Sociology of Organisations, 18, 2001.
  • Nahapiet, J., & Ghoshal, S., Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23, 1998.
  • Niedzielski, E., Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości gospodarczej na terenach wiejskich. Roczniki Naukowe SERiA, t. I, z. 3, 1999.
  • Oviat, B.M. and McDougall, P.P., Toward a theory of international new ventures. Journal of International Business Studies 25(1), 1994.
  • Porter, M. E., Competitive strategy. Simon&Schuster, 1998.
  • Portes, A. and Zhou, M., "Gaining the Upper hand: Economic mobility among immigrant and domestic minorities", Ethnic and Racial Studies, 15,1992.
  • Prashantham, S., & McNaughton, R. B., Facilitation of links between multinational subsidaries and SMEs: The Scottish Technology nad Collaboration (STAC) initiative. International Business Review 15, 2006.
  • Prashantham, S., & Young, S., The Internet and the internationalization of small knowledge-intensive firms: Promises, problems and prospects. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 1(1/2), 2004.
  • Prashanthan, S., Local Network Relationships and the Internationalization of Small Knowledge Intensive Firms, 2004.
  • Putman, R. D., Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster, 2000.
  • Scottish Executive, Press release on the Scottish Technology and Collaboration initiative. Available on the Scottich Executive Web site, 2003.
  • Rymarczyk, J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004.
  • Waldinger, R., Aldrich, H. and Ward, R., Ethnic Entrepreneurs, Newbury Park: Sage Publications, 1990.
  • Yip, G. S., Boscarri J. G & Manti, J. A., Role of the internationalization Process in the Performance of Newly Internationalizing Firms. Journal of International Marketing Vol 8, no. 3, 2000.
  • Zahra, S. A., & George, G., International entrepreneurship: The current status of the field and future research agenda. In M. A. Hitt, D. Ireland, D. Sexton, &M. Camp (Eds.), Strategic entrepreneurship: Creating an integrated mindset. Oxford: Blackwell, 2002a.
  • Zahra, S. A., & George, G., Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27, 2002b.
  • Zahra, S.A., Ireland, R.D. and Hitt, M.A., International expansion by new venture firms: international diversity, mode of market entry, technological learning, and performance. Academy of Management Journal 43 (5), 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236313

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.