PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 50 | 95--104
Tytuł artykułu

Wyzwania dla zarządzania antykryzysowego przedsiębiorstw niesione przez globalizację

Warianty tytułu
Globalisation Challenges to Crisis Management in Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Proces globalizacji gospodarki i rynku światowego jest zjawiskiem obiektywnym. Jego konsekwencje mają istotny wpływ na funkcjonowanie poszczególnych przedsiębiorstw. Wiele oznak tego procesu pojawia się w otoczeniu polskich przedsiębiorstw, tworząc dla nich sytuacje kryzysowe. Sytuacja kryzysowa wymaga antykryzysowego zarządzania. Przejawy globalizacji mogą istotnie stymulować antykryzysowe zachowania przedsiębiorstw, ale mogą także ograniczać ich aktywność i zniechęcać do przedsiębiorczego działania. Wszystko zależy od tego, jak postrzegają i interpretują one przejawy globalizacji oraz jak szybko są w stanie na nie reagować. Inaczej mówiąc, czy widome oznaki globalizacji oceniają jako szanse, czy też jako zagrożenia dla swojego funkcjonowania i co w związku złym mają zamiar czynić. Najlepszą drogą poszukiwania odpowiedzi na tak postawione pytanie są badania empiryczne przedsiębiorstw. Umożliwiają one zebranie opinii kadr kierowniczych badanych przedsiębiorstw na temat przewidywanego wpływu różnorodnych przejawów globalizacji na funkcjonowanie ich przedsiębiorstw oraz dostrzeganych wyzwań z tym związanych dla zarządzania antykryzysowego. W niniejszym opracowaniu prezentowane są wyniki badań empirycznych przedstawicieli wiodących polskich przedsiębiorstw, zakwalifikowanych do tzw. "pięćsetki". Niezbędne informacje uzyskano za pomocą ankiety pocztowej od 76 przedsiębiorstw oraz wywiadu kwestionariuszowego przeprowadzonego z 22 przedstawicielami kadr kierowniczych tych przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is to analyse challenges that globalisation processes pose to anti-crisis management in companies. Results of empirical studies of representatives of the top '500' list of Polish businesses are presented. A mail poll was used to obtain necessary information from 76 enterprises, and a questionnaire-based interview was conducted with twenty-two managers in those companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--104
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki, red. M.J. Stankiewicz, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
  • Haffer M., Determinanty strategii nowego produktu polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998.
  • Haffer R., Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
  • Porter M., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236361

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.