PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 50 | 105--115
Tytuł artykułu

Strategiczne dopasowanie kultury organizacyjnej

Warianty tytułu
Strategic Adaptation of an Organisational Culture
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich latach nastąpił pewien zwrot w kierunku miękkich elementów zarządzania, "miękkich systemów" formułowania i wdrażania strategii. Jedną z przyczyn takiego stanu jest rozpowszechnienie pojęcia "kultura organizacyjna". Kultura organizacyjna i jej elementy jako czynnik wewnątrzorganizacyjny stała się jednym ze wskaźników sukcesu organizacji, wzrostu jej rentowności i satysfakcji pracowników oraz zadowolenia klientów. Opracowane za Goffe'em i Jonesem instrumentarium diagnozowania kultury organizacyjnej może być z powodzeniem wykorzystywane przez badaczy i praktyków, ukazując istotne problemy funkcjonowania organizacji związane z niedopasowaniem istniejącego typu kultury organizacyjnej do wewnętrznych i zewnętrznych warunków. Referat stanowi wynik badań nad jednym z ważniejszych elementów efektywnego funkcjonowania organizacji, jakim jest kultura organizacyjna. Prezentowane w referacie zagadnienia są bardzo ważne dla proefektywnościowego funkcjonowania organizacji, zwłaszcza że dotychczasowe badania w zakresie kultury organizacyjnej w warunkach polskiej rzeczywistości dostarczają niewielu informacji praktycznych. Problematyka referatu akcentuje istotę zarządzania z kulturą organizacyjną w przedsiębiorstwach działających w Polsce, a ponadto wskazuje kierownikom rolę w świadomym jej kształtowaniu. Zaprezentowane wyniki badań wytyczają kierunek zmian, w jakim powinien podążać menedżer, który zauważa potrzebę dostosowania siebie i przedsiębiorstwa, którym zarządza, do zmiennych warunków działania. (fragment tekstu)
EN
The purpose of the report is an exhibition of proper adjustment of organizational culture to internal and external business conditions. The interest in the problems of organizational culture is the result of problems connected with growth of competitiveness as well as uncertainty of business environment. The complexity of strategic requirements and changes called out with process of transformation places before managers the necessity of - social norms, patterns of behaviours and values - knowledge. Only then it is possible proper strategic adjustment of organizational culture. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
105--115
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bloom H., Calori R., de Wott Ph., Zarządzanie Europejskie, Poltext, Warszawa 1995.
  • Goffee R., Jones G., The Character of a Corporation, Harper Business, New York: Harper-Collins Publishers, 1998.
  • Goffee R., Jones G., What Holds the Modern Company Together? "Harvard Business Review", November - December, 1996.
  • Pierzchawka S., Wpływ kierownika na kształtowanie kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach działających w Polsce, MK: Management Forum 2020, red. K. Krzakiewicz, Sz. Cyfert, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236373

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.