PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 50 | 230--238
Tytuł artykułu

Kształtowanie wizerunku firmy w sytuacjach kryzysowych

Warianty tytułu
Shaping Corporate Image in Situations of Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Amerykańskie Stowarzyszenie Public Relations określiło tego typu działanie firmy jako funkcję utrzymującą stosunki organizacji ze społeczeństwem, w sposób który najskuteczniej realizuje cele organizacji. Definicja jest bardzo szeroka, jednakże zwraca uwagę na wszelkie działania wspomagające przedsiębiorstwo lub inną instytucję w dążeniu do wyznaczonych celów krótko- i długookresowych. (fragment tekstu)
EN
Public relations should be treated as a corporate function whereby an organisation liaises with the public in such a way as to promote its interests in the most effective manner. Public relations have become one of the so-called soft factors of development. Primarily, this finds a reflection in promoting a positive company image in the surrounding environment, where such image is based on previously gained trust and credibility, and in fostering continuous and good relations with the outside world. A strong, positive image not only conveys an opinion about a company, but it also translates into how the company's products are perceived, and significantly influences customers' decisions regarding their choice of products. It allows effective differentiation of products, brands, and companies, and is conducive to their individualisation and personalisation. An image of a company is subjective in nature, and it comes into being as a result of familiarity of concrete individuals with employees, information or details of company operation. It may also be an effect of planned efforts on the part of companies which use a variety of instruments to create a desired, positive corporate image in customers. Image building is a long-term process, but one that brings tangible benefits. It consists of the following stages - analysis of initial state, determination of objectives, planning of actions, implementation and control. A crisis situation creates a very considerable tension within a business, at the same time causing an increased interest on the part of the mass media. In both cases, public relations tools need to be used with particular caution and judiciousness. Often, a characteristic feature of a crisis is its uniqueness, thus making it difficult to come up with an accurate and always-applicable scenario for action. However, it is possible to consider potential causes of crisis situations, and adopt basic rules that could turn beneficial should a crisis arise. The article describes basic principles of communication in the conditions of crisis. The last part contains a presentation of two cases of crisis situations, and methods of dealing with them employed by the affected companies. The first case relates to Stomil Olsztyn S.A. in which an effective information and corrective campaign was organised to replace a large batch of defective car tires. The other case concerns Orbis Transport S.A., and it underlines a significance of fostering a positive corporate image in building a market position of a service company. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
230--238
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy
Bibliografia
  • Budzyński W., Public relations. Zarządzania reputacją firmy, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2002.
  • Marketing usług na przykładach, red. K. Rogoziński, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
  • Tkaczyk J., Wszystko jest obrazem. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek" 1997, nr 5.
  • Wójcik K., Motywy prowadzenia działalności public relations przez przedsiębiorstwo, "Przegląd Organizacji" 1997, nr 7-8.
  • Zarębska A., Tożsamość przedsiębiorstwa - znacznie szersze spojrzenie na kulturę organizacyjną, "Przegląd Organizacji" 2003, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.