PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 6 | 47--53
Tytuł artykułu

Koszty psychologiczne w tymczasowych formach zatrudnienia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Psychological Costs of Temporary Employment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka funkcjonowania pracownika w warunkach zatrudnienia tymczasowego jest związana ze zmianami w tradycyjnym stosunku pracy, w którym pracownik tymczasowy zatrudniany jest przez agencję pracy i oddelegowany do firm użytkowników. To jak doświadcza własną pracę wykonywaną dla niejako dwóch równoległych pracodawców, a w szczególności, jakie koszty psychologiczne towarzyszą tej formie zatrudnienia jest celem analizy niniejszego artykułu. Wyniki i dyskusja badań została przeprowadzona w oparciu o próbę 300 pracowników zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej z całej Polski. (abstrakt oryginalny)
EN
The problem of employee functioning in terms of temporary employment is connected with changes in a traditional work relations in which employee is hired by the work agency and delegated to the client company. The aim of conducted research is to describe the way the employee experiences his/her own job that is rendered to two employees at the same time, and in particular the psychological costs of this form of employment. The research was carried on a group of 300 employees that work for the temporary work agencies from the whole Poland. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--53
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Appelbaum E. (1997), Causes and Consequences of Part-Time and Temporary Employment, New Policies for Part-Time and Contingent Workers, Armonk, New York.
  • Davis-Blake A., Uzzi B., (1993), Determinants of Employment Externalization: A Study of Temporary Workers and Independent Contractors, "Administrative Science Quarterly", 38.
  • Eisenhardt K., (1989), Agency theory: An assessment and review, "Academy of Management Review", 14.
  • Fieldman D., Doerpinghaus H., Turnley W. (1994), Managing Temporary Workers: A permanent HRR Challenge, "Organizational Dynamics", 23.
  • Gottfried H. (1991), Mechanisms of control in the temporary service industry, "Sociological Forum", 6.
  • Guzzo R.A., Jette R.D., Katzell R.A. (1985), The effects of psychologically based intervention programs on worker productivity: A meta-analysis, "Personnel Psychology", 39.
  • Kidder D. (1995), On call or answering a calling? Temporary nurses and extra-role behaviors, Paper presented at the annual meeting of the Academy of Management, Vancouver, North Carolina.
  • McLean Parks J., Kidder D. L., Gallagher D. G. (1998), Fitting square pegs into round holes: mapping the domain of contingent work arrangements onto the psychological contact, "Journal of Organizational Behavior", 19.
  • Nollen S. D. (1996), Managing contingent workers: how to reap the benefits and reduce the risks, American Management Association, New York.
  • Ouchi W.G. (1980), Markets, bureaucracies, and clans. "Administrative Science Quarterly", 25.
  • Pfeffer J., Baron J. N. (1988), Talking the workers back out: Recent trends in the structure of employment, w: L. L. Cummings, B. M. Staw (Eds.), Research in Organizational Behavior, CT Press, Greenwich.
  • Raport z działalności agencji zatrudnienia w 2003 roku, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa.
  • Ratajczak Z., (1989), (red), Psychologiczne koszty aktywności człowieka, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Ratajczak Z., (1992), Wsparcie społeczne w warunkach zagrożenia funkcjonowania człowieka w środowisku pracy, Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy, 10, 19, UŚ.
  • Rogers J.K. (1995), Just a temp: experience and structure of alienation in temporary clerical employment, "Work and Occupations", 22.
  • Rousseau D. M. (1990), New hire perceptions of their own and their employer's obligations: A study of psychological contrach, "Journal of Organizational Behavior", 11.
  • Rousseau D. M., Aguino K. (1993), Fairness and implied contract obligations in job termination: The role of remedies, social accounts, and procedural justice. "Human Performance", 6.
  • Sagie A. (1998), Employee absenteeism, organizational commitment, and job satisfaction: Another look, "Journal of Vocational Behavior", 52.
  • Staw B. M., Bell N. E., Clausen J.A. (1986), The dispositional approach to job attitudes: A lifetime longitudinal test, "Administrative Science Quarterly", 31.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236543

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.