PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 49--61
Tytuł artykułu

Strategie konkurencji w krajowych przedsiębiorstwach przemysłu owocowo-warzywnego

Warianty tytułu
Competitive Strategies in National Enterprises of the Fruit-Vegetable Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczących strategii konkurencji stosowanych przez krajowe przedsiębiorstwa sektora owocowo-warzywnego. Przeprowadzone badania były oparte o kwestionariusz ankietowy skierowany do kadry zarządzającej. Badane firmy za główne źródło przewagi konkurencyjnej uważają działania w zakresie kształtowania jakości produktów. Dlatego też w budowaniu strategii konkurencyjnej duży nacisk kładzie się na przedsięwzięcia związane z budowaniem polityki jakościowej przedsiębiorstwa, a przede wszystkim na wdrażanie systemów zarządzania jakością. Zakłady branży owocowo-warzywnej dla budowania strategii konkurencyjnej wykorzystują także działania w zakresie konkurencji kosztowej. Ponadto badane firmy dostrzegają dużą rolę innowacyjności w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej na rynku krajowym. (abstrakt oryginalny)
EN
In the article were presented results of research concerning competitive strategies administered by national companies of the fruit-vegetable sector. Conducted examinations were based on a questionnaire form directed at the managing staff. Researched companies regard action as the primary source of the competitive edge in the forming of the quality of products. Therefore in building the competitive strategy the strong emphasis is being put on undertakings associated with building the quality policy of the enterprise, but first of all for implementing of quality management systems. Enterprises of the fruit-vegetable industry for building the competitive strategy up are using also action in the cost competition. Moreover researched companies notice the great role of the innovation in the forming of the competitive position on the domestic market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
49--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. Cyran К., Sprzedaż bezpośrednia jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw przemysłu rolno-spożywczego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, z. 3: Warszawa-Poznań-Lublin 2008, s. 81-86.
  • 2. Grębowiec M., Przewaga konkurencyjna i czynniki ją warunkujące w przedsiębiorstwach agrobiznesu, [w:] Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, z. 3: Warszawa-Poznań-Lublin 2008, s. 197-202.
  • 3. Hadryjańska B. (2007): Konkurencyjność przedsiębiorstw rolno-spożywczych a proces ich ekologizacji, [w:] Konkurencyjność i innowacyjność podmiotów, (pod red. Skawińskiej E.: Wyd. Politechniki Poznańskiej, s.271-280.
  • 4. Hadryjańska B. (2008): Pro-ecological activities of dairy firms in Wielkopolska as a factor of their competitive position, Journal of Agribusiness and rural development 4/2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2008.
  • 5. Jankowska В., Konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym, [w:] Kompendium wiedzy o konkurencyjności, pod. red. Goryni M. i Łaźniewskiej E.: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 100-125.
  • 6. Kaleta A.: Strategie konkurencji współczesnych przedsiębiorstw, [w:] Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, (pod red.) Lachiewicza S., Matejuka M.: Łódź 2009, s. 31-40.
  • 7. Kowalski S., Konkurencyjność przedsiębiorstwa gospodarki żywnościowej po integracji z Unią Europejską, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw - ujęcie mezoekonomiczne: Olsztyn 2009, s. 211-216.
  • 8. Mantura W.: Znaczenie i ogólne zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstw. [w:] Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, (pod red.) Lachiewicza S.i Matejuka M., Łódź 2009, s. 21.
  • 9. Nehring A. (red ): Rozwój i konkurencyjność małych średnich przedsiębiorstw w Polsce: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2007, s. 22-23.
  • 10. Penc J.: Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie: Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997, s. 142.
  • 11. Petrykowska J.: Znaczenie instrumentów konkurowania w umacnianiu konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw - ujęcie mezoekonomiczne, (pod red.) Juchniewicz M.: Olsztyn 2009, s. 39-41.
  • 12. Porter, M. E.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów: PWE, Warszawa 1999.
  • 13. Raport o stanie i perspektywach przemysłu rolno-spożywczego: Rada Gospodarki Żywnościowej przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi, s. 77-124.
  • 14. Sopińska A., Czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, [w:] Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa, (pod red.) Lachiewicza S. i Matejuka M.: Łódź 2009, s. 41-49.
  • 15. Stankiewicz M.J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji: TNOiK, Toruń 1999.
  • 16. Suchowierska K.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa niszowego a transformacja systemowa na przykładzie grupy Swarzędz, www.ae.krakow.pl (~ekte)konf/sucho.doc
  • 17. Szczepaniak I., Międzynarodowa konkurencyjność polskiego sektora żywnościowego, Konkurencyjność przedsiębiorstwa gospodarki żywnościowej po integracji z Unią Europejską, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw - ujęcie mezoekonomiczne: Olsztyn 2009, s. 217-225.
  • 18. Wysocki J.: Koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw- ujęcie mezoekonomiczne, (pod red.) Juchniewicz M.: Olsztyn 2009, s. 59-60.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236699

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.