PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 5 Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego | 165--171
Tytuł artykułu

Życie to kaisha : specyficzne rozumienie japońskiej przedsiębiorczości

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Life is kaisha : Towards an Understanding of Japanese Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Otwarcie na Chiny i proces przejmowania ich dorobku rozpoczęte w VII w. przyniosły Japonii pismo, organizację społeczną oraz zespół zasad i norm moralnych, które zorganizowały życie społeczeństwa. Zwracając uwagę na kulturowe różnice, jakie czynią japońską przedsiębiorczość tak odmienną od zachodniej, największy nacisk należy położyć na przejęte od Chińczyków zasady organizacji rodziny, odmienny stosunek do prawa i moralności oraz specyficzną rolę etyki konfucjańskiej. (fragment tekstu)
EN
There are a lot of differences between Western and Japanese work culture. A discussion of these differences requires reference to Confucian thinking, for the organization of the kaisha, the Japanese company, is strongly influenced by Far Eastern ethics, morality and understanding of the law. Culture and tradition are also very important in determining the relations between superiors and subordinates, which are organized in a way that resembles family relations. Personal responsibility, long-term commitment, the significance of mutual trust (as opposed to written contract) are some of the qualities that characterize the Japanese labor market. Collectivism and a culture-bound ease the adaptation to changing conditions and they are also important for this matter. Strong personal connections between business and bureaucracy, as well as long-term orientation of business contact, have a decisive role in shaping the way Japanese companies are organized and run. In 19th century Japan, the slogan of the Meiji Era reformists was "wakon yosai", which can be translated as "Japanese spirit, Western science". At that time, Japanese commerce and industry were reformed as well. However, all these changes had to be implemented with respect for the "Japanese ways". The aim of this paper is to describe how these "ways" have formed Japanese entrepreneurship. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Clark R., 1971, The Japanese Company, Charles E. Tuttle Company, Tokio.
  • 2. Bilski H., 2002, Japonia - walka o odzyskanie silnej pozycji gospodarczej i finansowej, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
  • 3. Hałasa D., 2004, Życie codzienne w Tokio, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa.
  • 4. Hofstede G., Hofstede G.J., 2007, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa.
  • 5. Lam A., 1992, Women and Japanese management. Discrimination and reform, Routledge, Londyn-Nowy Jork.
  • 6. Mogi N., 2005, Kobiety w Japonii przeszłości i dniu dzisiejszym [w:] Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki-Bliski Wschód. Współczesność i prehistoria, E. Pakszys (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • 7. Nothomb A., 2005, Z pokorą i uniżeniem, Muza, Warszawa.
  • 8. Roberts G.S., 1994, Staying on the Line. Blue-Collar Women in Contemporary Japan, University of Hawaii Press, Honolulu.
  • 9. Wójcik A., 2001, Konfucjanizm [w:] Filozofia Wschodu, t. 1, B. Szymańska (red.), t. 2, Wybór tekstów, M. Kudelska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.